Conjunt de cases de la barriada de l'Hostal Nou
Sant Just Desvern
Ubicació
Coordenades:
Classificació
BCIL número de registre 10210-I per aprovació de la Comissió d'Urbanisme del 7 de maig de 1987.
Descripció
Conjunt de cases de planta baixa i pis que corresponen a la urbanització original de la carretera Reial. Construïdes entre finals del segle XVIII i el segle XIX, aquests edificis responen a una tipologia arquitectònica de caràcter popular, que ens transporten en el temps als orígens d’aquesta via de comunicació.
Amb façanes estretes i dimensions reduïdes, la majoria dels habitatges presenten una disposició de la façana molt similar: amplis portals amb brancals i llindes de pedra d’arcs escarsers a la planta baixa, i balcons amb barana de forja i una finestra al primer pis. En algun cas encara es conserven elements decoratius com esgrafiats o més funcionals com rellotges de sol.
Una de les cases, decorada amb esgrafiats de 1826, conserva la inscripció "AVE MARIA".
Història
Una de les vies de comunicació importants dins del terme municipal de Sant Just Desvern és la carretera Reial, que comunica amb els municipis d’Esplugues de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat.
La construcció d’aquesta infraestructura es va iniciar l’any 1761, sota el regnat del rei Carles III, per fer la connexió entre Barcelona i Madrid, finalitzant entorn 1766 amb l’entrada en funcionament del pont de Molins de Rei sobre el riu Llobregat. A causa de la seva importància com a lloc de pas de viatgers i carruatges, l’any 1798 es va instal·lar a la carretera un hostal a l’altura de l’actual carrer de Bonavista. Conegut com l’Hostal Nou (Can Ristol), amb el pas del temps va acabar donant nom a aquesta zona del municipi com la barriada de l’Hostal.
Al mateix temps que es construïa l’Hostal, les parcel·les situades a banda i banda del vial es van començar a urbanitzar amb habitatges més o menys modestos, dels quals encara es conserven alguns exemples poc transformats, a la banda muntanya. L’any 1920 el barri es va revitalitzar amb la connexió del carrer Bonavista amb la carretera Reial.
El nom donat a la carretera ha canviat al llarg dels anys: en un primer moment denominada com a carretera Reial, l’any 1923 rebia el nom de Pi i Margall i acabada la Guerra Civil espanyola l’any 1939 tornava a recuperar el nom inicial.
Bibliografia
CARDONA, Daniel; DE FABREGUES-BOIXART, Oriol; FERRER, Xavier; GUASCH, David; MALARET, Antoni; MORAN, Josep; NUET, Josep; PANAREDA, Josep Maria; PÉREZ, Jordi; RENOM, Mercè (1987). Sant Just Desvern, un paisatge i una història. Ajuntament de Sant Just Desvern, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
FONT GRASA, Pere; REVERTER SALA, Teresa (2010). L'Abans de Sant Just Desvern: Recull gràfic 1870-1975. Col·lecció Baix Llobregat. El Papiol: Editorial Efadós / Ajuntament de Sant Just Desvern.
MALARET AMIGÓ, Antoni (1998). "L’origen i la història dels carrers de Sant Just Desvern". Miscel·lània d'Estudis Santjustencs, núm. 9, p. 146-221.
OBIOLS AUTONELL, Aina (2003). Un patrimoni que es fa mirar. Sant Just Desvern. Ajuntament de Sant Just Desvern.
PÉREZ SÀNCHEZ, Miquel; ROURA NUBIOLA, Margarida; SANAHUJA TORRES, Dolors; SOLIAS ARÍS, Josep Maria (1982-1986). Catàleg i Pla Especial de Protecció i Rehabilitació del Patrimoni Arquitectònic de Sant Just Desvern. Fitxa 15. Ajuntament de Sant Just Desvern.
TENAS ALIBÉS, Antonio (1947). Notes històriques del poble i parròquia de Sant Just Desvern. Barcelona, p. 34.
VIDAL JANSÀ, Mercè (coord.); MESALLES, Jordi; PIZARRO, Lluís (2002). Guia del patrimoni arquitectònic de Sant Just Desvern. Fitxa 25. Arxiu Municipal de Sant Just Desvern. Sant Just Desvern.


