Col·lecció d'elements de la Cooperativa de la Colònia Güell

Diversos autors
    Científic
    Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló
    Xavier Bermúdez (iPAT Serveis Culturals)

El Centre d'Interpretació de la Colònia Güell acull una mostra permanent de peces (cal tenir en compte que n'hi ha més que estan emmagatzemades) d'art, mobiliari, maquinària i altres elements procedents de Colònia Güell S.A. i de la Cooperativa de Consum Colònia Güell.
    Des d'un punt de vista artístic, les dues peces amb més rellevància són els de bronze d'Eusebi Güell i de Ferran Alsina que s'exhibeixen al Centre d'Interpretació. El bust d'Alsina està signat per Eduard B. Alentorn, escultor de Falset amb una coneguda obra escultòrica. Una fotografia l'Alexandre Marletti (de 200x60 cm) mostra una panoràmica de la Colònia l'any 1917. Un altre element rellevant per al coneixement del conjunt patrimonial és la maqueta de la fàbrica, de 3x2 m. Realitzada entre finals de la dècada de 1950 i inicis dels 1960, empra la fusta per als edificis i llautó per a les inscripcions. Un dispositiu elèctric permetia encendre els llums de la secció seleccionada per un comandament manual.
    Part de la col·lecció se centra en elements associats a la funció productiva de la fàbrica. Entre ells, un seguit d'instruments elèctrics (un dinamòmetre, una maqueta del sistema d'estiratge Balmes, un aspi-en aquest darrer cas no originari de la fàbrica-), però també diversos catàlegs de retalls de roba i mostres dels gèneres produïts per la Colònia Güell.
    Entre el mobiliari (bona part del qual procedia de la sala de lectura), cal destacar un gran armari, una vitrina i una taula, junt amb un conjunt bibliogràfic.
    Cal també esmentar la reproducció de la maqueta esterostàtica ideada per Gaudí per visualitzar en tres dimensions l'estructura de l'església de la colònia.
    A més dels elements descrits, la col·lecció de la Cooperativa inclou diverses eines agrícoles i d'altra mena que no s'hi exposen.

Aquestes peces van ser cedides per l'empresa a l'Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló. Anteriorment havien estat exposades als Cellers de la Cooperativa, fins que fou habilitat el Centre d'Interpretació actual. El fons documental està en dipòsit a l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat.