Cisterna de Cal Sant
Capolat
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
La cisterna de Cal Sant és una construcció soterrada per tots els costats excepte el frontal. Consta de dos elements diferenciats. A ponent hi ha una font de dipòsit. La construcció de l'element no és unitària, ja que s'hi poden apreciar diverses reparacions.
Els murs són de pedra sorrenca unida amb morter de calç i estan arrebossats amb ciment. El dipòsit comunica amb la cisterna a través d'un emissor. La cisterna consta d'un dipòsit rectangular amb unes dimensions internes de 2,4 m x 4,52 m i una profunditat de 1,5 m. Està cobert d'una volta de pedra amb arc rebaixat sobre uns murs de 47 cm de gruix. La boixa es troba a la part central del mur meridional. Al costat de ponent té dos emissors que alimenten la cisterna. En un moment indeterminat es va adaptar la cisterna com a safareig. És per això que es va descobrir part del frontal i s'hi va instal·lar una llosa inclinada a tall de rentadora a la part central de l'obertura. El canal de desguàs té una longitud de 7 m, amb una profunditat mitjana de 75 cm i una amplada de 90 cm. Els murs estan construïts amb pedra seca.
Història
La cisterna es troba en terres de Cal Sant, per la qual cosa és lògic suposar que era de la seva propietat. No tenim cap menció documental de la seva construcció ni utilització, però es poden suposar dues fases constructives. Una primera que podria haver sigut al segle XIX, en què s'hauria construït la cisterna, i una segona, ja al segle XX, en la qual s'hauria construït el dipòsit i la font de ponent. És possible que en algun moment del segle XX la cisterna es convertís també en safareig, però no és possible determinar quan.
Bibliografia
GALERA, Andreu (2007) Història de Capolat. Inèdit.
SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.