Casa Pere Carreras i Robert

Any
    1906
    Josep Pujol i Brull
    La normativa del Pla Especial prescriu el manteniment del volum construït i la conservació estricta de les façanes.
    Pla Especial, 115. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11957
    Residencial
    Ref. cad.: 62203DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta d'una de les obres més significatives del modernisme sitgetà, que destaca per la seva unitat estilística. L'edifici està construït entre mitgeres, consta d'un alçat de tres nivells (pb + 2p) i mostra dos cossos ben diferenciats. El cos situat a la banda esquerra correspon a una única crugia, i en ell se situa la porta d'entrada, conformada per un arc carpanell i una motllurada profusament decorada amb motius florals. A través d'aquesta obertura s'accedeix a un vestíbul exterior amb les parets estucades amb motius florals, on es localitza l'entrada a l'interior de l'habitatge; una porta de fusta igualment decorada amb flors i elements vegetals.
    En el primer pis d'aquest cos s'identifica un balcó amb barana de pedra, molt sòlida, ornamentada amb motius circulars i vegetals de clara inspiració gòtica.
    El cos que ocupa la part dreta de l'edifici presenta un alçat de tres plantes i mostra quatre finestres ampitades en la planta baixa, tres balcons en el primer pis i sis petites obertures, disposades en parelles com si es tractés de finestres geminades, que se situen en el darrer nivell. Destaca la combinació de diferents estucs i, especialment, les bandes estucades que es corresponen amb les línies dels forjats interiors.
    Si bé en el projecte presentat a les autoritats municipals l'any 1906 la decoració de les obertures es basava en un quadrat que contenia motius florals i que se situava en el vèrtex de les obertures, en l'execució definitiva aquests quadrats van ser transformats en emmarcaments d'arcs helicoïdals que contenien elements florals i línies corbades.
    Una de les característiques més interessants de l'edifici és l'aplicació de diferents tècniques decoratives, tan pròpia del moviment modernista. Així, destaca la combinació de motllures de pedra amb superfícies estucades, l'ús del trencadís de ceràmica, cartel·les de fusta i esgrafiats en tons blancs i blaus. Un tret també essencialment modernista és el perfil ondulat que es confereix al coronament del cos esquerre del frontis.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A. El projecte original es conserva a l'Arxiu Històric Municipal.

Pere Carreras i Robert (Sitges,?- Camagüey, 1915) és un dels anomenats "americanos" que van emigrar a Cuba a en el decurs del segle XIX amb l'objectiu de fer fortuna amb els negocis colonials. Va ser gerent de la casa comercial "Carreras Hnos y Cía" establerta a Nuevitas (Cuba). L'empresa es dedicava al comerç (importació-exportació) i a altres tasques navilieres.
    La documentació que conserva l'Arxiu Municipal de Sitges permet datar la construcció de la residència sitgetana de Pere Carreras l'any 1906. El 8 d'octubre d'aquell any el propi Carreras s'adreçava a les autoritats competents per a obtenir la llicència d'obres necessària per a construir dita casa, segons els plànols adjunts a la sol·licitud, signats per l'arquitecte Josep Pujol i Brull. El permís d'obra va ser concedit el 9 d'octubre següent. Tanmateix, la construcció va incorporar elements decoratius que no estaven previstos en el projecte original presentat (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie Obres i Urbanisme. Caixa: 1903-1908). Poc després de construïda la casa, Carreras la vengué a Pau Barrabeig i retornà a Cuba amb la seva esposa Angeles Quintana, on va morir l'any 1915.
    Pel que fa a l'autor de l'edifici, l'arquitecte Josep Pujol i Brull, va estudiar a l'Escola Superior d'Arquitectura de Barcelona, on es va graduar l'any 1899. Va ser un dels molts seguidors d'Antoni Gaudí que incorporà a les seves obres els elements decoratius i superficials, sense arribar a desenvolupar les solucions tècniques genuïnes d'aquest mestre. A Sitges va participar també en la reforma de la casa de Josepa Vias (1904).

COLL, I. (2001 "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    DDAA (1990) "Americanos. Indianos. Arquitectura i urbanisme al Garraf, Penedès i Tarragonès (Baix Gaià). Segles XVIII-XX". Vilanova i la Geltrú.
    MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11957
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)