Celler Llopart o Magatzems Llopart

Any
    Jaume Suñé i Juncosa
    Regular
    Segons la normativa del Pla Especial és obligada la conservació de la façana. El volum afegit sobre el cos del costat esquerre de la planta baixa s'ha de recular, tot recuperant la barana de balustres. Es permet edificar un cos simètric al costat dret. No s'admetrà cap altre volum. L'estat de l'edifici requereix millores en general.
    Pla Especial, 114. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11971
    Productiu
    Ref. cad.: 62204DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres i que consta d'un alçat de dos nivells (pb + 2). Originàriament presentava una estructura simètrica en la que es distingien tres cossos; un de central amb planta baixa i primer pis, cobert amb doble vessant, i dos cossos laterals que presentaven únicament planta baixa i que estaven coberts per terrats plans, que disposaven de baranes de balustres. En l'actualitat, aquesta estructura s'ha perdut en la banda esquerra de la finca, on s'ha construït un cos annex sense cap entitat arquitectònica.
    Pel que fa al cos central, que conserva les característiques del projecte original, destaca la porta d'accés allindada, situada en el centre i flanquejada per finestres rectangulars. En la seva part superior, els brancals de la porta desenvolupen una forma de voluta, mentre que la llinda consta d'un element central, a mode de clau, en el que s'identifiquen les lletres "C" i "LL" entrellaçades i en relleu. Una cornisa motllurada separa la planta baixa del pis superior, alhora que tradueix a la façana la cota del primer forjat de l'edifici.
    En el primer pis s'identifica un finestral central -de les mateixes dimensions que una porta ,sense ampit ni barana- i dues finestretes laterals, de menor tamany. Les tres obertures estan emmarcades per una motllura que desenvolupa un guardapols de forma triangular sobre la finestra central i dos petits frontons graonats sobre les obertures menors; alguns autors com I. Coll consideren aquesta composició com una evolució de la finestra serliana.
    El coronament d'aquest cos disposa d'una coberta a doble vessant amb una cornisa que descansa, en els seus extrems, sobre dos permòdols.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A. El projecte original es conserva a l'Arxiu Històric Municipal.

Rafael Llopart i Ferrer (Sitges 1847-Barcelona, 1927) és un dels anomenats "americanos" que van emigrar a Cuba a mitjans del segle XIX amb l'objectiu de fer fortuna amb els negocis colonials. Va arribar a ser alcalde de Guantànamo, tinent-coronel del batalló de Voluntaris i diputat per la ciutat de Santiago de Cuba. Pel que fa a la seva carrera empresarial, va ser soci de la companyia comercial i banquera "C. Brauet i Cia". Tornà a la vila natal l'any 1890 i va destacar en l'ambient social sitgetà per les seves donacions a l'hospital de Sant Joan i a l'escola pública.
    El 26 d'abril de 1893 s'adreçà a les autoritats municipals tot sol·licitant el permís d'obra per a construir un celler-bodega al c/ Francesc Gumà. El responsable tècnic del projecte fou l'arquitecte Jaume Sunyer, tal i com figura en els plànols que inclou l'expedient administratiu (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie Obres i Urbanisme. Caixa: 1890-1895).
    L'edifici va experimentar una primera reforma ja en la dècada dels anys vint; altres modificacions posteriors han anat desvirtuant la fesomia original, encara però, força reconeixible.
    Pel que fa a l'autor de l'edifici, Jaume Suñé i Juncosa és considerat un dels màxims exponents de l'eclecticisme sitgetà. És autor de moltes obres d'arquitectura de la vil·la, especialment en el seu eixample, on treballarà intensament a partir de 1868. El seu projecte de l'eixample sitgetà data de l'any 1880 i altres obres d'urbanisme en què va participar són la modificació de la plaça d'Espanya i la reforma de l'entorn del santuari del Vinyet. Entre els edificis que va realitzar a Sitges destaquen la casa Sans i Bori, la casa Ferret i les cases Catasús i Planes. Fora de la vila també va treballar a Gràcia i a Sant Gervasi.

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie Obres i Urbanisme. Caixa: 1890-1895
    DDAA (1990) "Americanos. Indianos. Arquitectura i urbanisme al Garraf, Penedès i Tarragonès (Baix Gaià). Segles XVIII-XX". Vilanova i la Geltrú.
    MILES, C. (1980) "L'obra sitgetana de Jaume Suñé i Juncosa". Butlletí del Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges.
    COLL, I. (1981) Inventari de Patrimoni Arquitectònic 11971
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)