Casa Maria Bues de Catasús del carrer Àngel Vidal

Neoclàssic
    XIX
    Any
    Salvador Viñals i Sabaté (1847-1926)
    El Pla Especial insta a conservar estrictament l'edifici i a canviar el sòcol de la planta baixa. S'autoritza la construcció d'àtic.
    Pla Especial, 27. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62229DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici de tres plantes (pb + 2p) amb tres obertures en el pis inferior, corresponents a un portal i dues finestres, i dos balcons en els pisos superiors. El programa decoratiu de la façana guanya complexitat a mida que la finca es desenvolupa en alçada. El parament de la planta baixa presenta únicament un sòcol que imita mamposteria, mentre que la resta del frontis està arrebossat amb morter de calç; els elements en relleu estan realitzats en material ceràmic. En general, la composició combina línies verticals i horitzontals, essent les primeres ressaltades per una mena de pilastres, d'estil neoclassicista, que sobresurten del plom de la façana i recorren tota la seva alçada fins a culminar en petits florons en relleu. L'horitzontalitat s'emfatitza mitjançant diferents frisos i cornises que es corresponen amb el nivell dels forjats de la finca.
    Les obertures de la planta baixa no presenten programa decoratiu, ni cap tret arquitectònic remarcable; per sobre d'elles s'identifica un fris amb dentell i la motllura de perfil simple que correspon al forjat del primer pis.
    Pel que fa als balcons del pis principal, consten d'una volada de perfil lleugerament motllurat, probablement d'obra, i d'una barana metàl·lica amb barrots de fundició decorats. Les obertures presenten els brancals i les llindes motllurades; a la part superior s'identifiquen línies geomètriques que emmarquen uns florons, presumiblement ceràmics, situats sobre el centre de les llindes. Cada obertura disposa també d'un guardapols horitzontal en forma de cornisa.
    En el segon pis es localitzen dues finestres ampitades que també disposen de baranes metàl·liques.
    El coronament mostra les obertures de ventilació de la solera, emmarcades per motllures rectangulars i alternades amb tríglifs. Finalment, la cornisa, de perfil motllurat, desenvolupa en el centre un capcer semicircular que descansa sobre petits caps de lleó; darrera de la cornisa és visible la barana d'obra del terrat de l'edifici.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A.

L'autor de l'edifici, Salvador Vinyals i Sabaté [mestre d'obres-1868; arquitecte-1877], deixeble d'Antoni Robert, és autor del projecte de l'Ajuntament de Sitges i de diferents edificis de la vila i de l'Eixample barceloní. Entre d'altres obres, comparteix amb Antoni Robert l'autoria del nou monestir de Sant Pere de les Puelles a Sarrià i amb Domènec i Estapà, el projecte de la presó Model de Barcelona. A Sitges és un bon exponent de l'estil neorenaixentista que es desenvoluparà dintre del eclecticisme.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges.
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)