Casa Maria Batlle de Robert

XIX
    Any
    Josep Salvany i Juncosa
    La normativa del Pla Especial obliga a la conservació estricta de la façana de la planta baixa i del primer pis; en el segon es permet fer noves obertures segons les disposicions municipals.
    Pla Especial, 164. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11972
    Residencial
    Ref. cad.: 62223DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres, que mostra un alçat de tres plantes (pb + 2p) i que presenta una composició simètrica establerta en base a tres eixos verticals -determinats per l'alineació de les obertures- i a unes marcades visuals horitzontals que es concreten en les faixes del parament de la planta baixa, en el gran balcó corregut situat a la planta principal i en l'ús de cornises intermitges i d'altres elements del coronament. La distribució del frontis denota una clara influència renaixentista, que es concreta en un llenguatge formal neoclassicista però sobri, malgrat la presència del repertori decoratiu habitual de l'eclecticisme. A la planta baixa s'identifiquen tres obertures; la central en forma d'arc de mig punt, presenta un treball de molt bona qualitat i s'integra en el parament a saltacavall. Les obertures laterals són rectangulars i apareixen emmarcades per una franja llisa que sobresurt del plom del mur i que recrea el perfil d'un guardapols de disseny elaborat. Totes les peces que conformen els brancals i les llindes de les obertures presenten els angles interns motllurats. Del pis principal destaca, com hem dit, el balcó corregut conformat per una volada de llosanes de pedra amb el perfil motllurat, sustentada per cinc cartel·les de gran volum, decorades amb estries. La cartel·la central presenta un disseny de voluta a la seva part superior i es projecta verticalment sobre la porta principal de la planta baixa, on es defineix com una complexa clau penjant; en la seva part frontal s'identifiquen les inicials "M" i "B" entrecreuades. Pel que fa a la barana metàl·lica, és de ferro colat i està constituïda per barrots que incorporen a la seva secció elements geomètrics aïllats, situats en el sòcol, a mitja alçada i sota el passamà. El disseny de les tres obertures que tenen sortida al balcó, és també notablement elaborat. Aquestes configuren arcs rebaixats que es projecten verticalment sobre brancals llisos, que sobresurten lleugerament del plom del mur. Sobre la llinda figura un guardapols amb un disseny que imita la forma d'una corona, amb una petxina central i petites antefixes als extrems; la seva projecció vertical conforma unes rebranques que reprodueixen la forma esquemàtica d'un capitell. La transició al segon pis es tradueix a la façana en una franja esgrafiada amb motius florals i geomètrics i en una cornisa motllurada que se situa just a l'alçada del forjat del primer pis. La planta segona mostra igualment tres obertures, organitzades com a finestres geminades mitjançant un pilar quadrangular que presenta els angles bisellats. La part superior d'aquestes obertures presenta un emmarcament, a mode de guardapols, que sobresurt escassament del plom del mur. Finalment, el coronament de la façana consta d'una cornisa, senzilla però suportada per permòdols, i de la barana d'obra del terrat transitable de la finca.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció V. Forma part del Conjunt 5 que inclou els casals gòtics situats en l'interior de la muralla i sobre d'ella, els edificis dels carrers de l'Aigua, de Barcelona i les cases del carrer Major situades a l'antiga entrada a la vila. L'edifici també és conegut com Casa Pañella.

L'Arxiu Municipal de Sitges conserva l'expedient administratiu relatiu a la construcció d'aquest edifici, el qual inclou la sol·licitud de la llicència d'obres presentada per Maria Batlle, vídua de Robert, amb data de 31 de desembre de 1890. El projecte de l'immoble apareix signat pel mestre d'obres de Vilanova i la Geltrú, Josep Salvany (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1890-1895). Pel que fa a l'autor de l'edifici, Josep Salvany i Juncosa, cal dir que la seva producció sitgetana s'inicià l'any 1887, després del seu casament amb Francesca Cassanyes. En les seves composicions destaca el neoclassicisme sobri, sense quasi elements decoratius. També és coneguda la seva tasca en obres d'urbanització municipal.

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1890-1895. COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11972 Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)