Casa Llúcia Catasús i Soler

Any
    1915
    Josep Graner i Prat
    La normativa del Pla Especial prescriu la restauració de la façana -que sembla haver-se realitzat recentment- i la readequació de les obertures de la planta baixa
    Pla Especial, 356. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11946
    Productiu
    Ref. cad.: 62206DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres i de tres nivells d'alçat (pb + 2p), que aplica en la definició dels elements arquitectònics un llenguatge formal de clara inspiració gòtica, que permet emmarcar l'obra dins la corrent eclecticista. Les obertures de la planta baixa estan conformades per arcs conopials, mentre que la resta són derivacions de l'arc de mig punt; totes elles presenten els brancals i les llindes realitzats amb pedra natural. Destaca el disseny de la planta principal, amb dos balcons que disposen de baranes de pedra decorades amb sèries de quadrifolis encerclats; la volada, igualment de pedra, apareix suportada per mènsules. Entre els dos balcons s'identifica una fornícula en la que es representa a Sant Jordi matant el drac; és obra de l'escultor Pere Jou, realitzada uns anys després de la construcció de l'edifici. El darrer pis consta d'una galeria conformada per set finestres, cadascuna de les quals disposa d'una traceria circular amb trifoli, en la seva part inferior. En el coronament es localitza un primer registre de petites obertures rectangulars que proporcionen ventilació a la solera del terrat, un fals ràfec i una senzilla barana d'obra interrompuda per la finestra d'una estructura afegida al terrat de l'edifici.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 15, que inclou el tram més representatiu de les cases d'estiueig sitgetanes del primer quart del segle XX, amb abundants edificis modernistes i alguns exemples de construccions noucentistes. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

El 12 d'octubre de 1915, Llúcia Catasús Soler es va adreçar a les autoritats municipals tot sol·licitant llicència d'obres per a construir aquest edifici. Els plànols adjunts a la sol·licitud estaven signats pel mestre d'obres Josep Graner: el permís va ser concedit pel consistori sitgetà, el dia 15 d'aquell mateix més (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1915-1917). Pel que fa a l'autor dels edificis, Josep Graner i Prat, cal destacar la seva abundant producció arquitectònica a Barcelona i a molts pobles de Catalunya. Moltes de les seves obres combinen trets propers a l'eclecticisme i fórmules pròpiament modernistes. A partir de 1915 aplica un llenguatge formal en el que abunden els elements de caràcter gòtic i medievalitzant.

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1915-1917. BOHIGAS, O. (1983) "Reseña y Catálogo de la arquitectura modernista". Barcelona COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges ESQUERDA, M. (2002) "Sitges artístic". Tarragona MONTE, M.A. (1987) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11946 Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)