Casa Llorenç Cardó i Mirabent

Neoclàssic
    XIX
    Any
    L'edifici sembla haver estat objecte d'una restauració recent que s'ajusta a les prescripcions de la normativa del pla especial. Aquesta obliga a la conservació estricta de la façana.
    Pla Especial, 140. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62244DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres, que mostra un alçat de tres pisos (pb + 2p) amb tres obertures en cadascun d'ells. El llenguatge formal emprat en el tractament dels elements arquitectònics de la façana, permet situar estilísticament aquest edifici dins de l'arquitectura neoclàssica de tendència romàntica que, segons autors com I. Coll, denota un defugiment dels elements convencionals per a desenvolupar plantejaments més propers a l'arquitectura pròpiament eclèctica.
    Formalment, el ritme vertical de la composició s'estableix en base als eixos que determinen les obertures, mentre que l'horitzontalitat es veu emfatitzada per l'ús de cornises i la presència d'un gran balcó corregut en el primer pis; aquesta planta de l'edifici és la que gaudeix d'un major grau de representativitat al tractar-se, probablement, de la residència del promotor de l'obra.
    El disseny de la planta baixa consta en l'actualitat de tres portes, malgrat que originàriament tan sols devia presentar aquesta configuració l'obertura central, que conserva els brancals i la llinda conformats per carreus de pedra amb els angles interns bisellats. En el centre de la llinda -en forma d'arc rebaixat- sobresurt la clau i, a banda i banda dels brancals, s'identifiquen dues esveltes pilastres, en relleu, que culminen en dues mènsules que sustenten la volada del balcó del primer pis.
    Les obertures laterals també apareixen emmarcades per pilastres que desenvolupen capitells esquemàtics, els quals suporten una cornisa motllurada que, en la zona central de la llinda, sobresurt notablement del plom de la façana. Tota la part superior d'aquestes obertures disposa d'una segona cornisa motllurada, horitzontal i de menor volum, que actua com a guardapols.
    Pel que fa al primer pis, destaca el balcó corregut conformat per una volada de llosanes de pedra motllurades i una barana de ferro, de fundició, amb un disseny força peculiar. Les tres obertures existents estan profusament decorades i presenten els brancals i les llindes -d'arc rebaixat- resseguides per una franja llisa que sobresurt del plom de la façana. Sobre les llindes s'identifiquen uns guardapols molt elaborats, igualment amb forma d'arc rebaixat, que descansen en els extrems sobre mènsules decorades amb motius vegetals, mentre que en el centre consten d'una clau figurativa, en relleu. L'espai restant s'emplena amb una sanefa de cercles entrellaçats que es repeteix sota la cornisa que es correspon amb el segon forjat de l'edifici. Finalment, els panys de mur que separen les obertures estan decorats per plafons rectangulars que mostren en el centre aplicacions de terracota amb elements circulars i altres formes geomètriques.
    El mateix llenguatge formal s'aplica al segon pis de l'edifici, en el que s'identifiquen tres balcons ampitats amb baranes de balustres. El motiu que decora el centre del guardapols és, en aquesta ocasió, una palmeta sostinguda pel que semblen figures zoomòrfiques imaginàries.
    El coronament de la façana consta d'un fris llis, en el que se situen els orificis circulars que faciliten la ventilació de la solera del terrat i d'una gran cornisa que mostra la part inferior decorada amb dentellons de grans dimensions.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Està catalogat com un element de tipus A.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)