Casa Antoni Robert i Camps

Historicista
    XIX
    Any
    Salvador Vinyals i Sabaté (Barcelona, 1847-1926)
    La normativa del Pla Especial dictamina la conservació estricta de la finca.
    Pla Especial, 118. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11960
    Productiu
    Ref. cad.: 62205DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres, que consta de tres nivells d'alçat (pb + 1p + golfes) i que resulta un clar exemple d'arquitectura neoclassicista sitgetana, amb una forta influència del llenguatge formal i de les solucions tècniques pròpiament renaixentistes. La composició del frontis s'organitza bàsicament entorn a tres eixos verticals, determinats per l'ordenació de les obertures existents. Tanmateix, el projecte accentua clarament l'horitzontalitat de l'edifici mitjançant la gran balconada del primer pis i el desenvolupament de les diferents cornises.
    A la planta baixa s'identifica una porta central flanquejada per un finestral a cada banda i en el pis noble existeixen tres obertures que comuniquen amb el mencionat balcó; totes aquests elements arquitectònics són d'arc de mig punt, seguint preceptes clarament renaixentistes. Del balcó del primer pis destaca la volada, sustentada per cartel·les de gran volum decorades amb fulles d'acant, i la barana metàl·lica, de disseny molt elaborat.
    Les golfes, enretirades respecte del plom de la façana, apareixen pràcticament amagades darrera d'una gran cornisa igualment suportada per mènsules; aquest nivell consta de finestres rectangulars, distribuïdes segons els eixos establerts.
    En general, la influència de l'arquitectura italiana es detecta en l'ús d'obertures de mig punt emmarcades per pilastres; les columnes s'utilitzen per a separar les obertures verticalment i mostren capitells que incorporen motius florals en el centre.
    El coronament de la façana consta d'una segona cornisa, amb fris de dentellons, sobre la qual se situa la barana balustrada del terrat. L'element més significatiu és, però, el templet de planta quadrangular amb obertura serliana que se situa en el centre de la composició, tot accentuant la seva monumentalitat; es tracta, novament, d'una solució molt emprada en el renaixement per autors com el propi Pal·ladi.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 18, que inclou una de les illes de l'eixample vuitcentista de la vila de Sitges en direcció a l'estació de tren. Els immobles que la integren situen les seves façanes principals en els costats llargs de l'illa, mentre que els jardins i el seus pavellons afronten al c/ Sant Gaudenci. El projecte d'obra es conserva a l'Arxiu Municipal Administratiu.
    L'edifici és un conegut hotel denominat "La Renaixença".

L'autor de l'edifici, Salvador Vinyals i Sabaté [mestre d'obres-1868; arquitecte-1877], és també autor de diverses obres en l'Eixample barceloní. Entre altres obres, comparteix amb Antoni Robert l'autoria del nou monestir de Sant Pere de les Puelles a Sarrià i, amb Domènec i Estapà el projecte de la presó Model de Barcelona.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    COLL, I. (1987) Inventari de Patrimoni Arquitectònic 11960
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)