Casa Antoni Ferret i Llopis

XIX
    Any
    Jaume Suñé i Juncosa
    Segons la normativa del Pla Especial s'ha de conservar íntegrament el volum construït i la façana
    Pla Especial, 128. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11962
    Residencial
    Ref. cad.: 62209DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Casa construïda a quatre vents i de tres nivells d'alçada (pb + 2p) que presenta la peculiaritat d'estar bastida sobre un gran "sòcol" de pedra, que mostra una única obertura -central, rectangular i amb brancals de maó massís- i que culmina en una barana de balustres que, de fet, delimita el primer pis de la finca, al que s'accedeix mitjançant dues escales adossades al mur de la planta baixa, que no són visibles des de l'exterior.
    A la primera planta s'identifiquen tres obertures; la central disposa d'un porxo sostingut per esveltes columnes de ferro forjat, que es consideren les primeres col·locades a Sitges, malgrat la tardana cronologia de l'edifici. Les portes laterals destaquen pel seu coronament amb frontons que presenten motius circulars en els seus vèrtexs superiors i que desenvolupen una important volumetria; aquests frontons descansen sobre un fris de tríglifs de clara inspiració clàssica.
    En el segon pis se situen dues finestres geminades laterals i una petita terrassa central que, de fet, correspon a la coberta planta del porxo de la planta primera.
    El coronament consta d'un fris de permòdols i d'una cornisa motllurada, sobre la que se situa la barana del terrat transitable que consta d'un tram central, llis, d'obra, i de dos trams laterals de balustres.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció II. Està catalogat com un element de tipus A. El projecte arquitectònic es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

Amb data de 5 de juliol de 1886, Antoni Ferret i Llopis s'adreçà a les autoritats municipals tot sol·licitant permís per a construir aquest edifici; l'expedient que es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges (Sèrie Obres i Urbanisme. Caixa: 1880-1889) inclou un alçat de la façana principal, signat pel mestre d'obres Jaume Suñé. L'autorització de les obres va ser cursada el dia 12 d'aquell mateix mes i any. La finca se situa a la zona de l'eixample de la vila, que va ser projectat pel propi Sunyer l'any 1881.
    L'autor de l'edifici, Jaume Suñé i Juncosa, és considerat un dels màxims exponents de l'eclecticisme sitgetà. És autor de moltes obres d'arquitectura de la vila, especialment en el seu eixample, on treballarà intensament a partir de 1868. El seu projecte de l'eixample sitgetà data de l'any 1880, i altres obres d'urbanisme en què va participar són la modificació de la plaça d'Espanya i la reforma de l'entorn del santuari del Vinyet. Entre els edificis que va realitzar a Sitges destaquen la casa Sans i Bori, la casa Ferret i les cases Catasús i Planes. Fora de la vila també va treballar a Gràcia i a Sant Gervasi.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    MILES, C. (1980) "L'obra sitgetana de Jaume Suñé i Juncosa". Butlletí del Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges.
    MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11962
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)