Carrer d'Amunt; Carrer d'Andreu Guri
Arenys de Mar

Maresme
    Carrer d'Andreu Guri, abans conegut com carrer d'Amunt (i no de munt).
    Nucli antic

41.579552035644
    2.5502027571201
    Jaciment arqueològic
    Romà
    II aC. - V dC.
    Regular
    Es desconeix l'estat actual del jaciment, ja que es troba urbanitzat en la seva totalitat.
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic: protecció Nivell 3C
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (CC.AA), núm. 777
    Ajuntament d'Arenys de Mar (Riera del Bisbe Pol, núm. 8, 08350 Arenys de Mar)
    Jordi Montlló Bolart

Jaciment d'època romana documentat arran de l'aparició de dos sepulcres: un amb obra de maçoneria, el qual contenia un sarcòfag de plom, i un altre construït amb tègules.

Ateses les característiques de les troballes, podem parlar de la hipotètica existència, en un indret proper a aquest carrer, d'alguna zona de necròpolis associada amb algun assentament romà de característiques indeterminades. Cronològicament, a partir de les restes documentades, aquest possible espai de necròpolis s'hauria ocupat en època romana, sense poder acotar més acuradament l'adscripció cronològica.

L'accés al jaciment es fa des del nucli urbà d'Arenys de Mar, per la riera del Bisbe Pol, a la banda est. El carrer d’Amunt, actualment carrer d'Andreu Guri, presenta un traçat sinuós perpendicular a la riera. El jaciment no es pot ubicar amb exactitud a causa de la manca d'informació precisa. L'àrea està totalment urbanitzada des de principis de segle XX.

No es pot concretar la data de les troballes, només es coneix que va ser a finals del segle XIX o principis del segle XX.

Durant la prospecció efectuada el 2008, amb motiu de la revisió de la carta arqueològica del Maresme, no es va documentar cap resta arqueològica ja que la zona està totalment urbanitzada. Es va observar, però, que aquest carrer s'ha urbanitzat de nou i s'ha realitzat una canalització de clavegueram nova sense que consti cap seguiment arqueològic.

ALMAGRO, M; SERRA RÀFOLS, J de C; COLOMINAS, J. (1945). Carta Arqueológica de España: Barcelona; Madrid: Instituto Diego Velázquez CSIC.

BADOSA, Josep i MILÀ, Salvador (1990). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. Ajuntament d’Arenys de Mar;  Aprovat pel Ple en data 22 de març de 1990.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2008). Inventari del patrimoni arqueològic d’Arenys de Mar. [consulta en línia a: https://invarque.cultura.gencat.cat/search-result el 21 de febrer de 2023].

MADOZ, P. (1854). Diccionario geográfico - estadístico - histórico de España y sus posesiones de ultramar.

PONS GURI, J.M. (1938). Notes per a l’arqueologia del Maresme; dins Butlletí de l'Associació Excursionista de Catalunya, pp. 48.