Carregador de vagonetes
Malgrat de Mar
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Les restes del carregador de vagonetes es corresponen a la part inferior de la infraestructura. Es correspon amb la tremuja, consistent en un mur perpendicular a la rampa. És fet de pedra lligada amb morter i presenta una boca d'arc rebaixat de pedra, de poca alçada a causa dels sediments que s'acumulen al davant.
A l'Inventari dels elements conservats de l'Estudi Arqueològic de les Mines de Can Palomeres està identificada amb el número de fitxa 4.
Història
La riquesa mineral de la muntanya de Can Palomeres va propiciar que almenys des de l'època moderna s'hi explotés l'extracció del ferro. A principi del segle XX s'hi va implantar un projecte de gran abast, en què a través de les nombroses mines que s'obriren a la muntanya es transportava el ferro fins al mar, on es carregava als vaixells. El projecte el va iniciar la companyia Mines de Fer de Malgrat l'any 1909 i va funcionar a ple rendiment tan sols fins el 1914. La concessió va canviar de mans en diverses ocasions però les mines, tot i alguns intents de reprendre l'activitat, no van tornar a ser explotades. El carregador de vagonetes era la infraestructura emprada per carregar el mineral que s'aplegava a la plana de la mina Angelita. Tenia una rampa, al final de la qual hi havia un túnel i la tremuja, que permetia contenir el material per ser extret gradualment cap a les vagonetes.
Bibliografia
LLINÀS, J. (2015). Mines de Can Palomeres (Malgrat, Maresme). Estudi arqueològic. Malgrat de Mar: Ajuntament de Malgrat de Mar.