Capella de la Sagrada Família
Sant Pere Sallavinera

Anoia
    Molí de Boixadors. Nord del nucli de Sant Pere Sallavinera
    Des de St Pere agafar la N-141b, passat el pont del Baldiri continuar pel camí de Boixadors

Edifici
    XIX
    Any
    Rafael Bosch
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 6013
    Religiós
    08188A004000290000FF
    Núria Cabañas

La capella de la Sagrada Família forma part del conjunt de la casa pairal del Molí de Boixadors. Fou construïda a finals del segle XIX per Rafael Bosch. Es tracta d'un edifici de planta rectangular amb la coberta a dues vessants amb el carener perpendicular a la façana principal. La façana principal, orientada a migjorn, s'hi obre la porta d'accés flanquejada per dues pilastres llises coronades per dos capitells que aguanten l'entaulament. A la zona del fris hi ha gravat el nom de RAFEL BOSCH i a la zona de la inscripció AD MAJOREM DEI GLORIAM. A la llinda hi ha inscrit ANNO MDCCCLXXXI amb l'anagrama de Maria coronat amb un orbe i un ceptre a la part central. Damunt la porta hi ha un òcul i una petita finestra.
    A l'interior de l'església en destaca el retaule d'estil neobarroc dedicat a la Sagrada Família de fusta policromada i daurada. A la part central hi ha les figures de la Sagrada Família franquejades per Santa Anna i Sant Joaquim. A la part inferior hi consta l'any 1907.
    A la banda dret hi ha un segon retaule, també de fusta policromada i daurada amb la figura de la Mare de Déu del Carme flanquejada per Sant Pere i Sant Isidre. A la part inferior del retaule hi consta l'any 1914. A la banda esquerra hi ha un tercer retaule amb la figura del Sagrat Cor de Jesús a la part central flanquejat per Sant Ramón i l'arcàngel Rafael. A la part inferior hi consta: Fou daurat de Marcelino Carner de Tous. 1906. Pagat de Rafael Bosch Badia. A la part posterior de l'edifici s'hi troba el campanar, de planta quadrada construït damunt la roca natural i coronat amb una coberta piramidal de ceràmica. S'hi accedeix per una escala de cargol de pedra amb la data de 1893 gravada en una de les pedres d'accés. A cada lateral hi ha una finestra d'arc de mig punt. A la finestra de ponent es conserva campana de bronze on hi ha gravat Padrins Josep i Maria Bosch 1893 i en una de les pedres de la mateixa finestra la inscripció ES PROPIETAT RAMON BOSCH PER LIBRE DE QUITA PER A BSOCH Y BADIA ANY 1893.
    Adossat a la façana de llevant de la Capella de l'església de la Sagrada Família s'hi ubica el cementiri particular de la família Bosch. Es tracta d'un petit espai de planta rectangular tancat amb parets de pedra arrebossades i amb la porta d'accés orientada a migjorn. A la llinda de la porta hi ha gravat ANO 1883 ULTIMA MORADA DE LA FAMILIA BOSCH amb un crani amb dues tíbies creuades a la part central flanquejat per dos xiprers. A la paret nord hi ha els diversos nínxols emmarcats per dos arcs de mig punt, aquests realitzat a la dècada de 1970. Al terra hi ha un vas sepulcral amb la inscripció: DESPULLES DE LA FAMÍLIA BOSCH DE LA CASA PAIRAL DEL MOLÍ ENTERRADES AL CEMENTIRI DEL CASTELL DE BOIXADORS 1352-1793 - I EN LA SEVA TOMBA DE L'ESGLÉSIA DEL DIT CASTELL - 1793-1884 I TRASLLADADES AQUÍ EL 1934.

El número de IPAC només fa referència a la Capella de la Sagrada Família.

Entorn l'any 1512 Joan Bosch va fundar dos molins fariners per ordre del senyor del castell de Boixadors. La casa es va edificar vers l'any 1527 tot i que ha estat objecte de diverses modificacions i ampliacions per diferents membres de la família Bosch.
    La capella de la Sagrada Família va ser edificada entre els anys 1881 i 1883 com a capella privada de la família Bosch, residents del molí de Boixadors. L'any 1883 va ser consagrada pel bisbe de Vic, Josep Morgades i Gil.
    La capella és sufragània de l'església parroquial de Sant Pere Sallavinera i s'hi celebra missa per la festivitat de Sant Josep i per la Sagrada Família.

AAVV. (1997): Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. L'Anoia. Volum 7. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Barcelona.
    AAVV. (1981): Itineraris per la comarca de l'Anoia. Els Prats de Rei, Calaf, Sant Pere Sallavinera. Itinerari 2.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Sant Pere Sallavinera. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.
    Patrimoni funeràri: http://www.patrimonifunerari.cat/