Capella de la Mare de Déu de Montserrat – Capella Badia

XX
    Any
    1936
    Marcel•lí Padró (arquitecte); Josep Vall i Pi (paleta); Ricard Marlet i el pare Gassó (pintors).
    BCIL
    Protecció Integral (Número 47 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA)
    Religiós
    8268105DG1086N0001BH
    Jordi Montlló Bolart

Capella d’una sola nau d’estil neo romànic dedicada a la Mare de Déu de Montserrat. És de planta rectangular, de quaranta-cinc metres quadrats, amb un fals absis, sense arcuacions. La coberta és a dues aigües, de teula àrab amb el carener perpendicular a la façana principal que està orientada al sud-est. El parament és de pedra vista.

Al vèrtex del carener amb la façana, s’alça una campanar de cadireta, fet de maons, amb coberta a dues aigües i coronada per una creu grega. Al dessota mateix hi ha una rosassa composta per vitralls de colors que a l’entrar la llum del sol il·lumina l’altar i la Mare de Déu de Montserrat. El portal és de punt rodó, realitzat amb pedra més o menys escairada, de petites dimensions. El portal és de doble fulla amb decoracions clavetejades.

A la façana de ponent, l’any 2011, s’hi afegí la sagristia. Està realitzada a partir d’una estructura de ferro corten, damunt una base de formigó, dissenyada per l’arquitecte de la família, Francesc Badia. És de planta poligonal i coberta plana. Es pot llegir, a la part frontal, “Ubi caritas et amor deus ibi est” (on hi ha caritat i amor, hi ha Déu). Les lletres estan fetes amb calat, a l’igual que el vitrall de la façana de ponent.

A l’interior, el presbiteri està profusament decorat amb l’escena de Francesc de Paula rebent la comunió del Sant Pare, envoltat d’un estol d’àngels celestials.

Les pintures, les imatges i el mobiliari van patir vandalisme als pocs mesos de la seva inauguració i després de la Guerra Civil es va restaurar el que es va poder.

La capella Badia està situada prop de la casa, imitant les antigues ermites romàniques. La seva construcció s’inicià un cop acabada la casa familiar. La va fer construir el notari Francesc de Paula Badia i Tobella i en la seva execució hi col·laboraren els pares escolapis Josep Franquesa i Miquel Altisent.

S’inaugurà el 10  de maig de 1936. El mestre de cerimònia fou el pare Adalbert Maria Franquesa i presidí la inauguració l’abat montserratí Antoni Maria Marcet. El pare Miquel Altisent s’encarregà de la coral, l’Schola Cantorum de Terrassa de la qual el senyor Badia n’havia estat el president.

Tot just dos mesos i mig després, el 24 de juliol de 1936, gent de la F.A.I. es presentaren a la casa familiar, detingueren i s’emportaren al notari que en aquells moments estava dinant amb la seva família. Segons conta un dels seus fills, el senyor Oriol, li van preguntar si era catòlic, a la qual cosa respongué “si m’agafeu com a catòlic, us dic que ho sóc, amb tota l’ànima”. Hores després era assassinat a peu de la carretera de Talamanca, juntament amb set industrials de Terrassa.

La mateixa tarda de l’assassinat es tornaren a presentar a la casa i profanaren la capella, saquejant i destruint tot el que van poder. Les imatges i els bancs els varen cremar al davant de la casa.

Un cop acabada la Guerra Civil, es reconstruí i s’obrí de nou al culte. Francesc  Marlet s’encarregà de les pintures, realitzades al fresc, mentre que el pare montserratí Gassó pintà Sant Francesc de Paula, patró del fundador.

Un dels calzes que es conserven a la capella és una donació del cardenal Schuster. L’any 1946 l’abat Gregori M. Sunyol consagrà l’altar. I l’any 1960, gràcies a la intercessió del cardenal Anselm Maria. Albareda,  s’hi traslladaren les restes del notari Badia i uns anys després les de la seva esposa, Montserrat Tobella.

Amb motiu dels setanta cinc anys d’existència de la capella Climent Fornaer, sacerdot i poeta, va escriure els goigs a lloança de la Mare de Déu de Montserrat; la melodia de la mà del músic Joan Casals amb il·lustracions de l’artista J. Torras Viver.

I coincidint amb la celebració, l’any 2011 s’inaugurà la sagristia, construïda pel nét del fundador, l’arquitecte Francesc Badia.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

Amics dels goigs (2011). Goigs de Ntra. Sra. De Montserrat. Capella Badia de Matadepera.