Capella de la Concepció (cal Tardà)
Castellolí

Anoia
    Cal Tardà. Camí de cal Tardà s/n, 08719, Castellolí.

Edifici
    XIX
    Dolent
    Presenta esquerdes a les parets de càrrega.
    Catàleg de béns a protegir POUM 2014. Fitxa 4. Interès municipal.
    Religiós
    001805400CG90G-0001/DP
    Virgínia Cepero González

Capella d'una sola nau, coberta amb volta de canó falsa de canyís, amb la capçalera orientada al nord-oest. Forma part del conjunt arquitectònic de cal Tardà.
    La coberta és de teula ceràmica aràbiga, a dues vessants, resolta amb embigat de fusta.
    El portal principal es troba a la façana sud-est; al damunt hi ha una petita rosassa. A la façana nord-est hi ha un portal secundari, amb accés directe des de l'era de la masia.
    Els murs de façana són de maçoneria, arrebossats, deixant d'obra vista les pedres cantoneres treballades i els elements de ressalt.
    Interiorment, el presbiteri està separat de la zona dels fidels per un petit graó i una barana de forja. A l'altar hi ha una imatge de la santa; a la part posterior, hi ha una petita sagristia.
    Les parets estan decorades amb pintures, on consten algunes de les dates de les reformes de la capella (1906 i 1947).
    El paviment és de mosaic hidràulic.

La capella va ser construïda l'any 1670 per Jaume Vilarrúbia del mas del Corn. Va ser l'únic edifici religiós de caràcter privat del terme de Castellolí.
    Abans de la seva construcció va ser necessari arribar a un seguit d'acords amb el rector, mossèn Miquel Joan Canals, de "concòrdia i aveniment".
    Segons referències orals, la capella va ser cremada l'any 1808 per l'exèrcit francès.
    L'any 1850 va ser objecte d'obres de reforma per tal d'augmentar l'alçada de la coberta.

DOMINGO i CLOTA, M. [et. al.] (2014) Catàleg de béns protegits, POUM. Castellolí: Ajuntament de Castellolí.
    MUSET PONS, A. (2008) El terme i el castell de Castellolí a l'època moderna (segles XVI-XVIII). Barcelona: Publicacions de Abadia de Montserrat: Ajuntament de Castellolí.