Cançons de Marcel·lí Monrós i Oller Navarcles

Obert
Lúdic
Jordi Piñero Subirana

Cançons compostes per Marcel·lí Monrós, home polifacètic i dinamitzador de la vida cultural de Navarcles durant els anys seixanta i setanta. Marcel·lí Monrós va compondre sis o set cançons en la línia de la Nova Cançó que s'imposava en aquesta època. Ell mateix, o de vegades també Àngel Esquius, intepretava les seves cançons, especialment als Festivals que el Club Joventut organitzava els anys Seixanta. Entre les cançons més conegudes hi ha "Maria Carme", "Salut volguts companys". Dues de les cançons de Monrós han estat recollides en el CD editat per l'Ajuntament "Les cançons de Navarcles". Concretament: "Cançó de Nadal" i " Vine". Per la seva significació, aquestes cançons han passat a formar part de la memòria col·lectiva d'una generació de navarclins.

Marcel·lí Monrós i Oller va néixer els anys previs a la Guerra Civil i, durant la seva adolescència, va patir una malaltia cardíaca que va condicionar fortament la seva personalitat. Fou una persona sensible i inquieta en molts àmbits de la cultura: fotografia, cinema, periodisme, música, pintura, etc. Durant el franquisme fou impulsor de múltiples activitats culturals, com ara el periòdic Tinet, el club Joventut, l'Escola de pintura, el Club Fotogràfic, Cine-Club. També fou impulsor de la biblioteca. Va morir l'any 1972 i deu anys més tard l'Ajuntament organitzà un homenatge en reconeixement de la seva tasca: se li dedicà el parc que ara porta el seu nom i es van recuperar alguna de les seves cançons. Per la Festa Major d'Hivern de 1997 es representà l'obra de teatre musical "Parc Marcel·lí", amb cançons compostes per a l'ocasió.

FERRER, Llorenç (1988). "Navarcles". Història del Bages, vol. 2. Ed. Parcir. Manresa. P. 152-153.
MONRÓS, Marcel·lí (1982). Recull d'escrits de Marcel·lí Monrós i Oller (1955-1964). Ajuntament de Navarcles.
(1997). Recull filmogràfic de Marcel·lí Monrós (1956-1970). Grané; Ajuntament de Navarcles.
SERRA, Francesc (2005). 25 anys d'ajuntaments democràtics a Navarcles 81979-2004). "Quaderns de Navarcles", núm. 12. Ajuntament de Navarcles. P. 12.
(2001) Les cançons de Navarcles. CD editat per l'Ajuntament de Navarcles.