Can Vergés i cal Músic Dosrius

Maresme
Carrer de la Pujada del Castell, s/n - Dosrius
A la banda de tramuntana del nucli urbà, sota la ronda de Francesc Macià
161m

Edifici
Popular
XIX
Residencial
Diversos propietaris
Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat de planta rectangular, amb la coberta de teula àrab de dues vessants i el carener paral·lel a la façana principal. Consta de planta baixa i pis, i està separat en dos habitatges independents, can Vergés i cal Músic, tot i que formen part de la mateixa construcció. Totes les obertures de l'edifici són rectangulars i presenten els emmarcaments arrebossats amb el mateix revestiment que cobreix els paraments. A la planta baixa hi ha dos portals reformats i dues finestres protegides amb reixes de ferro treballades. Al pis, en canvi, hi ha cinc senzilles finestres. La construcció, bastida en pedra, presenta tres dels quatre paraments arrebossats i pintats. Adossat a la façana de tramuntana hi ha un altre edifici conegut com a cal Rei. A l'extrem sud-est de la façana principal, que està orientada a llevant, destaca un safareig de planta rectangular amb dipòsit posterior separats per un mur amb el coronament arrodonit. Aquest conjunt està bastit en maons i amb els paraments arrebossats.

Antigament, el camí ral per anar a Canyamars i el Far passava per davant de la casa (actual ronda de Francesc Macià) i, a uns 300 metres de distància, hi havia el safareig i la font del Vitxi (actualment desapareguts). Tot i això, la casa s'alimentava amb l'aigua de la Mina del Rector, que estava situada al paratge conegut com la Font d'en Sala. L'edifici fou concebut com a habitatge d'estiueig de la família Vergés, originaria de Badalona. A cal Músic hi havien els masovers que cuidaven de la finca tot l'any i que donaren el nom a la construcció.

ALSINA I BOIX, Neus; JUBANY I PINÓS, M. Àngels (2004). "L'Esteve Albert i la gent del seu poble natal. Què en saben, què en pensen". Duos Rios, núm. 1, Monogràfic In memoriam Esteve Albert i Corp, p. 59. ALSINA, N.; CALONGE, R.; CUSPINERA, L.; JUBANY, M.A.; LACUESTA, R. (2005). Inventari del patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Dosrius. [Barcelona: Diputació de Barcelona, Ajuntament de Dosrius], Núm. Ref.: I.RU.23/042.