Can Riera / Can Riera de la Serra
Granollers

Vallès Oriental
    Sector oest del terme municipal. Serra de Ponent. Camí de can Riera s/n
    Polígon industrial de la Manya, a la Serra de Ponent. Del carrer que baixa pel sector est cal prendre un camí en direcció est uns 150 m.

Edifici
    Modern
    XVIII-XX
    BPU
    Catàleg de masies i cases rurals del sòl no urbanitzable (2012). Identificador 051.
    Residencial
    000529900DG30D0001GJ
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Masia de construcció relativament recent que segueix el model clàssic de planta basilical, amb el cos central lleugerament més elevat.

És una edificació de planta rectangular, amb planta baixa més un pis i golfes, i té un cobert adossat a llevant. La façana principal, encarada vers migdia, disposa de tres eixos de composició simètrics, amb la porta (amb arc escarser fet amb totxos a plec de llibre) a l'eix central. És obrada amb paredat comú i arrebossada. Al davant de la casa té una era enllosada i un interessant pou.

A la zona hi ha alguna estructura agrícola com naus de magatzem, parcialment enrunades .

Per la seva tipologia constructiva aquesta masia sembla relativament recent. Segons consta al Catàleg de masies, l’any de construcció seria el 1750. Tanmateix, l’edificació que avui es pot veure sembla més recent, tal vegada del segle XIX.

Segons l’autor Garcia-Pey (1990) es va anomenar can Riera de la Serra per distingir-se de la de baix, que va construir en Miquel Riera Catafal, quan va vendre's la casa de la serra i es construí una altra casa a sota, ran de la via del tren del Nord, avui desapareguda. Hi havia una corranda que al·ludia a aquesta casa, i que deia així: "A Can Riera pica l'aigüera/a can Bonastre pica la pasta/a Can Climent avisa el sometent/a Can Gener mira si ve/ a Can Ferran ja l'aturaran" (GARCIA-PEY, 1990).

GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.