Campana "Caritat" a l'església de Sant Pere Apòstol d'Òdena

Privada accessible
    Bisbat de Vic/Santa Maria, 2/Vic
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

És una campana d'uns 95 cms. de boca i de gruix mes aviat prim. Deu pesar uns 550 kgs. I dóna un sol3. Porta per nom CHARITAS, Caritat. La resta d'epigrafia és la següent: ORA PRO NOBIS AVE MARIA GRATIA PLENA SANCTE PETRA. (Amb una catalanització de Petrus). A la banda exterior: JOAN ANDREU MEFE CIT (És el fonedor: "Joan Andreu em va fer"). És evident que la gramàtica llatina presenta alguna incorrecció com el texte relatiu a Sant Pere. A banda i banda d'un nus, recolzant-se en la franja inferior es situen dues creus damunt d'uns esgraons que simbolitzen el calvari, amb dos números a cada banda, que constaten per duplicat la data de 1698. Sota la cinta amb nus que recorre tot el perímetre de la campana, apareixen unes figures, dues de les quals són representacions de Sant Miquel Arcàngel matant el drac i dues imatges femenines amb uns nom que es troben amb molt mal estat que poden correspondre a Santa Caterina i Santa Irene. A les nances també apareixen decorades amb unes cares humanes, fet excepcional a la comarca com fa notar Daniel Vilarrubias.

L'església ja disposava al segle XVIII del campanar que observem a les fotografies. Aquesta afirmació es corrobora amb la datació d'una campana fosa uns anys abans, concretament l'any 1698, i que per les seves dimensions necessitava ubicar-se en un campanar similar al que ja presidia l'església del castell, de característiques sòlides però molt austeres i de construcció de ben segur anterior a 1732. És la campana que encara avui es conserva i que en l'actualitat presideix el campanar actual de l'església parroquial de la Plaça Major. Posteriorment el creixement econòmic del XVIII es reflexa amb l'augment del número de campanes. Concretament tenim constància d'una campana que fou beneïda l'any 1797 pel rector d'aleshores, mossèn Joan Riambau, amb autorització del Bisbe de Vic, Francesc de Veyan i Mola, nascut a Tamarit de Llitera. Una altra campana fou beneïda uns anys després, concretament l'any 1814 pel mateix mossèn amb autorització del mateix Bisbe, segons constava a l'Arxiu Parroquial d'Òdena al llibre de "Documents del Curat y de la Obra" als folis 41 i 42, manuscrit que fou cremat en el decurs de la guerra civil espanyola. Les tres campanes estaven situades a les obertures de llevant, ponent i sud del campanar. Un cop superada la guerra civil, l'any 1942, les propietats parroquials del recinte del castell van passar a mans particulars i l'edifici de l'església fou enderrocat definitivament amb barrinades. Abans de veure caure la imatge imponent del campanar que presidia tota la contrada, el qual segons els informes de l'època es trobava encara en bones condicions, uns odenencs sensibles a la protecció del patrimoni històric havien recuperat una de les campanes que havia subsistit a la guerra -les altres dues, les corresponents a la datació més moderna van desaparèixer i van ser utilitzades per a la construcció de material bèl·lic-. Aquesta campana recuperada, la de 1698, que és la que observem avui en dia, fou col·locada en un primer moment a la façana de l'antiga Cooperativa que s'havia habilitat com a església provisional i, després, al campanar de l'actual església parroquial, edifici inaugurat el 1955.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2002): "Les campanes a Òdena" al Butlletí de la parròquia de Sant Pere Apòstol d'Òdena, 65, Parròquia de Sant Pere d'Òdena, Òdena VILARRUBIAS I CUADRAS, Daniel (2001): "Notes històriques sobre la campana d'Òdena" Butlletí de la parròquia de Sant Pere Apòstol d'Òdena, 64, Parròquia de Sant Pere d'Òdena, Òdena.