Campana antiga de Sant Joan

Privada accessible
    Arquebisbat de Barcelona
    Marta Lloret Blackburn

Campana de bronze de mitjanes dimensions que es troba fixada a l'estructura de ferro que corona el campanar de Sant Joan. Sobre d'aquesta campana n'hi ha una altra de menors dimensions, que va ser construïda posteriorment. La primera es troba força oxidada, i té gravats motius ornamentals i el seu any de construcció, el 1860. A més, hi consta el nom de qui la va fer, Isidre Peña.

La construcció de l'església parroquial de Sant Joan Baptista s'inicià l'any 1816. Els terrenys on es construí la nova església pertanyien al mas proper de Ca n'Alsina, i foren cedits per Pau Matheu - Alsina. Les obres van quedar interrompudes fins l'any 1855, any en què, a instància de Pere Umbert, es va reprendre la construcció. L'arquitecte encarregat del projecte fou Josep Simó i Fontcoberta. L'obra finalitzà l'any 1857, i tot seguit fou beneïda pel que aleshores era rector de Tiana, Mn. Magí Marquet. El 1860, el bisbe Josep Costa i Borràs va nomenar a Mn. Miquel Albanell com a vicari encarregat de l'església, que va ser qui feu construir el campanar d'espadanya, la rectoria i la sagristia. Fins l'any 1867 no es va constituir com a parròquia, fet que va suposar que els montgatins poguessin celebrar-hi els actes litúrgics sense haver de desplaçar-se a Tiana, com havien fet fins aleshores. L'any 1877 es van ampliar els límits de la parròquia amb la zona de les Mallorquines. L'antic campanar es va canviar per l'actual l'any 1900, tot i que se'n va conservar la campana. A conseqüència de l'esclat de la Guerra Civil, l'any 1936 l'església va ser profanada i cremada, perdent-se així l'altar, les imatges i l'arxiu parroquial. No serà fins el 1943 que es van incorporar les noves campanes, que s'han mantingut fins als nostres dies.

MONTGAT. AJUNTAMENT. Imatges per a la memòria [àlbum]. Montgat: Ajuntament de Montgat. 2001.