Aplec de la Mare de Déu de l'Alegria

Obert
    Religiós
    Marta Lloret Blackburn

El dilluns de Pasqua de Resurrecció es celebra l'aplec de la Mare de Déu de l'Alegria. Al matí s'assisteix a un ofici solemne, es beneeixen les coques típiques i es ballen sardanes. Més tard es canta el Rosari i el goig en honor a la Mare de Déu.

Una part del goig diu així: "Estrella que al cel ens guía, puix regnar aquí volèu, ¡oh Verge de l'Alegría! Ohíu sempre nostra vèu. Hort de inefable bellesa per ma de Deu plantat, crièu lliris de puresa y roses de caritat. ¡Còm en Vos s'hi complauría contemplantvos, tot un Deu: ¡Oh Verge… (…) Vos aclamaren Patrona els pescadors de Montgat, que vostra mà aussili 'ls dona en el temps de tempestat. Una antigua cofraría vostre poder diu arrèu: ¡Oh Verge…"

L'església de la Mare de Déu de l'Alegria fou consagrada a principis del segle XI i ha estat venerada pels tianencs fins als nostres dies. Ja al segle XVIII els pescadors de Montgat van crear la Confraria de Nostra Senyora de l'Alegria, tenint cura del temple i del culte a la Verge. La inauguració de la parròquia de Sant Joan el 1868 va suposar que els feligresos del barri de Montgat deixessin de pujar a Tiana per retre culte a la Mare de Déu de l'Alegria. Al mateix temps, a Tiana s'hi va construir una nova parròquia l'any 1886, pel que el culte a l'antic temple quedà pràcticament extingit. A principi del segle XX, l'aleshores rector de Tiana, mossèn Jaume Via, va començar a restaurar el vell temple, començant per la col·locació d'una nova imatge de la Mare de Déu de l'Alegria i l'edició d'un goig. L'any 2009 s'ha celebrat el centenari de l'aplec.

TIANA. AJUNTAMENT. PATRONAT MUNICIPAL DE CULTURA. LXXV Anys de l'Aplec de la Mare de Déu de l'Alegria. Tiana: Ajuntament de Tiana, 1983.