Cal Renom - Cal Camas - Ca l'Anneta
Granera

Moianès
    Carrer Nou - Barri de Baix
    A l'extrem de llevant del carrer Nou, prop de l'encreuament amb el camí de can Creus

4620390
    Edifici
    Modern
    XVIII-XIX
    Residencial
    Ref. Cad.: 2205004DG2220N
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat amb jardí lateral i situat a la vorera de migdia del carrer Nou, just en el punt on el carrer fa un revolt en direcció a la carretera BV-1245. Està format per dos cossos adossats que li proporcionen una planta rectangular. El volum principal presenta una coberta de teula àrab d'un sol vessant, amb el carener paral·lel a la façana principal i distribuït en planta baixa i pis. La façana principal, orientada a migdia, compta amb un portal d'accés d'obertura rectangular amb els brancals bastits amb carreus de pedra i la llinda plana monolítica. Damunt seu hi ha una finestra també rectangular emmarcada en pedra i amb la llinda plana. A les façanes de ponent i tramuntana, en canvi, les obertures són rectangulars i amb els emmarcaments arrebossats amb el mateix revestiment que cobreix els paraments. Adossat a la façana de llevant hi ha un altre volum de planta rectangular, amb coberta de teula àrab d'un sol vessant i organitzat també en dos nivells. Presenta senzilles finestres rectangulars, tot i que la seva particularitat és que està assentat damunt la roca natural del terreny que aflora en aquest punt. Adossat a la banda de tramuntana, just en la divisòria entre els dos volums anteriors, hi ha un mur bastit en pedra que conserva una finestra rectangular emmarcada amb carreus a l'alçada del pis. La cantonera de tramuntana està embellida amb pedres desbastades de mida gran. En general, la construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada de manera irregular, amb alguns dels paraments arrebossats i pintats. A l'extrem de ponent del jardí hi ha un petit volum rectangular amb teulada de dues aigües i organitzat en un sol nivell, que presenta un portal rectangular amb llinda de fusta i un proxo obert a l'exterior en un dels extrems. Aquesta construcció també està bastida en pedra de diverses mides disposada de forma regular.

La construcció apareix mencionada en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. Segons aquest inventari, l'edifici era conegut amb el nom de "Cal Camas". Tenia el número 14, estava situat a la vorera esquerra del carrer, es trobava habitat i era propietat de "Juan Fontseca". En relació al traçat del carrer Nou, cal destacar que en origen no seguia la mateixa orientació que el traçat actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol. Segons l'expert en toponímia Enric Garcia-Pey, l'edifici també fou conegut amb el nom de ca l'Anneta i només se'n va reconstruïr una part, fet pel qual el volum principal de l'actual construcció presenta la teulada d'un sol vessant. Pel que sembla, la part que no es va reconstruïr constituïa un habitatge independent.

"El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 24. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.