Cal Marcet i ca l'Esclopé
Granera

Moianès
    Carrer Nou, 13 - Barri de Baix
    Al tram de llevant del carrer, entre cal Cec i cal Renom, a la vorera de tramuntana del carrer

4620400
    Edifici
    Modern
    XVIII-XIX
    Any
    Residencial
    Ref. Cad.: 2205101DG2220N
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat amb jardí lateral i situat a la vorera de tramuntana del carrer Nou. Està format per dos cossos adossats que li proporcionen una planta en forma d'L. El volum principal és rectangular, amb la coberta de teula àrab de dues vessants i el carener perpendicular a la façana principal. Consta de planta baixa i pis. La façana principal, orientada a ponent, presenta obertures rectangulars reformades. Destaca una de les finestres del pis, que conserva l'ampit motllurat bastit amb maons. La façana de migdia compta amb quatre finestres d'obertura rectangular amb diferents emmarcaments: les del pis presenten els brancals bastits amb carreus de pedra, les llindes planes i els ampits motllurats. La de la banda de ponent té la llinda gravada amb l'any 1860. Per contra, una de les finestres de la planta baixa està emmarcada amb maons mentre que l'altra està feta amb carreus de pedra i la llinda plana monolítica. Aquesta llinda està gravada amb l'any 1768 i una creu llatina central, amb la particularitat que el gravat de l'any està capgirat. Com es pot observar per la llargada dels carreus laterals, aquesta obertura era originalment el portal d'una de les dues cases que conformen l'edificació actual. Adossat a la façana de tramuntana hi ha un altre volum de planta rectangular i teulada de dues vessants, que també està distribuït en dos nivells. Al seu costat hi ha un porxo obert al jardí, amb teulada d'un sol vessant. La construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada de manera irregular, amb les cantoneres embellides amb pedres desbastades de mida gran.

Adossat a la façana de migdia hi ha un banc de pedra simple. La zona enjardinada està delimitada per una tanca de pedra en la que hi ha diverses testes esculpides. En una de les pedres d'aquest mur hi ha el nom de Cal Marcet emblanquinat.

Tot i que inicialment eren dues cases diferents, en l'actualitat formen part de la mateixa construcció. La primera referència documental relacionada amb cal Marcet apareix en el fogatge de l'any 1553, en el lloc de Sant Martí de Granera i dins de la vegueria de Manresa. Posteriorment, ambdues construccions apareixen mencionades en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. Segons aquest inventari, "Cal Marcet" tenia el número 13, estava situat a la vorera esquerra del carrer, es trobava habitat i era propietat de "Juan Marcet". Al mateix temps, "Cal Esclopé" també estava habitat i ocupava el número 12. El llistat també el situa a la vorera esquerra del carrer, com a propietat de "Catalina Bosch". En relació al traçat del carrer Nou, cal destacar que en origen no seguia la mateixa orientació que el traçat actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol.

"El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 54. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.