Cal Vilatovar - cal Pere Xich
Granera

Moianès
    Carrer Nou - Barri de Baix
    Al tram de llevant del carrer, davant de la casa de cal Cec, a la vorera de tramuntana del carrer

4620406
    Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Residencial
    Ref. Cad.: 2205103DG2220N
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat i situat a la vorera de tramuntana del carrer Nou. És de planta rectangular, amb la coberta de teula àrab de dues vessants i el carener paral·lel a la façana principal, orientada a migdia. Consta de planta baixa i pis. L'actual façana principal presenta un portal d'accés d'arc rebaixat bastit amb maons i diverses finestres rectangulars amb les llindes de fusta restituïdes. Algunes d'aquestes obertures tenen els brancals bastits amb carreus de pedra i d'altres amb maons. Adossat al parament hi ha un porxo rectangular amb teulada d'un sol vessant, sostingut amb bigues de fusta i pilars de pedra. La façana de ponent presenta obertures rectangulars emmarcades en pedra i amb les llindes planes de fusta, exceptuant les dues finestres laterals del pis que han estat reformades. El parament està rematat amb un doble ràfec de teula àrab i dents de serra. Adossat a la façana de llevant hi ha un volum de planta rectangular i menors dimensions, amb teulada de dues vessants i organitzat en una única planta. La construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada de manera irregular, amb les cantoneres embellides amb pedra desbastada de mida gran.

La construcció apareixen mencionada en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. Segons aquest inventari, l'edifici també era conegut com "Cal Pera Chic". Tenia els números 8 i 9 i estava situat a la vorera esquerra del carrer. L'edifici es trobava habitat i era propietat de "Pedro Comellas". En relació al traçat del carrer Nou, cal destacar que en origen no seguia la mateixa orientació que l'actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol.

"El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 89. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.