Cal Cec i cal Casanelles
Granera

Moianès
    Carrer Nou, 11 - Barri de Baix
    Al tram de llevant del carrer, entre cal Vilatovar i ca l'Esclopé

4620384
    Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII
    Residencial
    Ref. Cad.: 2205002DG2220N
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat amb jardí lateral i accés a la finca des del carrer Nou. El volum principal és conegut com a cal Cec. És de planta rectangular, amb la coberta de teula àrab de dues vessants i el carener perpendicular a la façana principal, orientada a migdia. Consta de planta baixa i pis. Majoritàriament, les obertures de la construcció són rectangulars, algunes d'elles emmarcades amb carreus de pedra i amb les llindes planes. També s'observa alguna finestra amb la llinda de fusta. Adossat a l'extrem sud-est hi ha un petit volum de planta quadrada distribuït en dos nivells i amb obertures rectangulars. La construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada de manera regular. L'altre volum, reformat i situat davant de la façana de migdia de l'anterior, és conegut com a cal Casanelles. Està format per dos cossos adossats que li proporcionen una planta rectangular. El cos de llevant compta amb una teulada de dues vessants amb el carener perpendicular a la façana principal, mentre que el de ponent té una coberta de teula àrab d'un sol vessant. L'edifici presenta obertures rectangulars reformades amb les llindes de fusta. Està bastit en pedra de diverses mides disposada de manera regular.

En l'actualitat, els dos edificis formen part de la mateixa propietat. Ambdues construccions apareixen mencionades en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. Segons aquest inventari, l'actual edifici de cal Cec també era conegut com "Cal Rafel". Tenia el número 11, estava situat a la vorera esquerra del carrer, es trobava habitat i era propietat de "José Valls". Al mateix temps, "Cal Casanellas" estava deshabitat i ocupava el número 10. El llistat també el situa a la vorera esquerra del carrer, com a propietat de "Isidro Clusellas". En relació al traçat del carrer Nou, cal destacar que en origen no seguia la mateixa orientació que el traçat actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol. Segons l'expert en toponímia Enric Garcia-Pey, el portal d'accés a cal Cec té la llinda gravada amb la data 1715 i una creu. Per altra banda, segons les informacions publicades a la revista municipal La Granària, l'any gravat a la llinda és 1755.

"El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 38, 68. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.