Cal Bellmunt - cal Pau Travesa
Granera

Moianès
    Carrer Nou - Barri de Baix
    Al tram central del carrer Nou, la cinquena casa de la banda esquerra de la via entrant per ponent

422083
    4620338
    Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Residencial
    Ref. Cad.: 2104105DG2220S
    Adriana Geladó Prat

Edifici aïllat amb jardí lateral i accés a la finca des del carrer Nou. Presenta una planta rectangular, amb la coberta de teula àrab de dues vessants i el carener paral·lel a la façana principal. Consta de planta baixa i pis. La façana principal, orientada a llevant, presenta un portal d'accés d'arc rebaixat adovellat amb els brancals bastits amb carreus de pedra. Al pis hi ha dues finestres rectangulars emmarcades amb carreus de pedra, les llindes planes i els ampits motllurats. La resta d'obertures de la construcció també són rectangulars, tot i que amb els emmarcaments arrebossats amb el mateix revestiment que cobreix els paraments i alguns porticons de fusta pintats de color vermell. La construcció té els paraments arrebossats i pintats, amb les cantoneres embellides amb pedra desbastada.

En el jardí de la finca, conegut com el Bosquet de Cal Bellmunt, hi ha les restes d'una antiga columna de pedra i una escultura amb la forma d'un porc senglar.

La construcció apareix mencionada en un llistat de l'any 1880 amb els noms de les cases del carrer Nou, els números de carrer i els seus propietaris. "Cal Pau Trabesa" tenia el número 5, estava situada a la vorera esquerra del carrer, es trobava habitada i era propietat de "Justo Noguera". Cal destacar que, en origen, l'orientació del traçat del carrer Nou no coincidia amb l'actual. Passava pel davant de les façanes de migdia de les cases situades a la banda sud de l'actual carrer, donat que les façanes principals i les obertures s'orientaven sobretot a la banda amb més sol. L'any 2016, dins del actes del segon festival "Viu la Música al Parc", organitzat per l'ajuntament, es va celebrar un concert de la Coral Sant Vicenç de Riells del Fai, un taller de papiroflèxia infantil i una demostració de la fabricació de cistells al jardí de la casa, conegut com el Bosquet de cal Bellmunt. En aquest mateix indret, durant el cercavila anual que es fa per la Festa Major, s'hi realitza un pica-pica per a tots els assistents a l'acte.

"Cercavila". La Granària, 41, 2016, p. 23. "Cercavila i jocs populars". La Granària, 44, 2017, p. 11. "El carrer Nou l'any 1880". La Granària, 38, 2016, p. 14-17. GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 61. Granera. Text refós. Normes subsidiàries de planejament, 2000, p. 69 [Inèdit]. "La Coral de Riells del Fai. Segon concert del Festival a Cal Bellmunt". La Granària, 40, 2016, p. 14-15. "LListat del districte municipal de Granera. 1 de gener de 1880". Fons documental de l'Arxiu Municipal de Granera.