Cal Pep de la Costa
Rajadell

Bages
    Nucli antic de Rajadell
    A l'E. del nucli, a uns 120 m. al SO del pont d'en Ferrer, sobre la Riera de Rajadell

4620505
    Edifici
    XIX-XX
    Dolent
    Residencial
    Ref. Cad: 2506102CG9220N
    PEP 1993 (Jordi Piñero)/ OPC 2017-20

Gran casa que presenta planta rectangular, amb planta baixa i tres pisos més, amb una gran façana de pedra vista molt remodelada modernament, ampliada i eixamplada pels costats (a la part posterior), però no en alt (originàriament ja era de PB + 3). La coberta del cos principal es a doble vessant, amb la carena perpendicular a la façana. La façana està composada per finestres amb grans brancals de pedra polida, igual que la porta principal, de forma rectangular.

Es situa a llevant del Nucli Antic, sota la plaça de l'Església, i a continuació de cal Selga (fitxa 379), a la vessant del turó abans d'arribar al torrent de l'Enfitat. S'hi accedeix per un trencall a l'esquerra pujant per la carretera que procedeix del Barri dels Molins que mena al nucli antic per la part del cementiri.
    La porta principal presenta, a la llinda, la inscripció Pera Muncunyll 1862

La inscripció de la llinda de la porta d'entrada, Pera Muncunyll 1862, ens indica l'any en que va fer la casa. Era un paleta d'Aguilar. Cal emmarcar-la en la urbanització de l'entorn del castell que va impulsar el senyor del castell al segle XIX, en la seva darrera etapa. L'any 1857 el senyor va establir una parcel·la de 40x60 pams a la Costa Vella, mes un hort, a Pere Moncunill, a canvi d'un cens anual. Possiblement el mateix Moncunill va construir la casa. El 1863 (estan encara la casa en construcció) l'ajuntament va llogar el segon i tercer pis de la casa per allotjar-hi l'escola de nens i l'habitatge del mestre, Joan Tort. El 1864 Moncunill s'endeutà per acabar la casa. Moncunill mor el 1865 i hereta la seva filla Maria Josepa. El 1890 el Dr. Ramon Vendrell Casas, molts anys metge del poble, compra la casa i hi instal·la la consulta. Se li deia la Casa del Metge (Antigua casa medico). El 1892 aconsegueix desllogar l'escola, que es trasllada a cal Mingo, al carrer Major. En aquests anys tant la hereva Moncunill com el Dr. Vendrell havien litigat amb l'ajuntament reclamant lloguers endarrerits. Vendrell va morir el 1913 i va heretar la casa la seva vídua..Aquesta va morir el 1934, i va heretar la minyona, Adela Bernades, que va declarar que era neboda seva. Posteriorment, el 1956, el Sr. Josep Calvet Font, pagés (que era llogater de la casa des de 1921) la va comprar. Hi ha una versió que diu que la va comprar a la minyona del Dr. Vendrell. Es pel sr. Josep Calvet que la casa te el sobrenom de cal Pep de la Costa.
    Per a mes informació sobre la familia propietària, vegeu Molins (2020: 49-51)

MOLINS, Ernest (2020). Cases i Masos de Rajadell (I). Ajuntament de Rajadell. pp 49-51