Cal Pallot o Gamisans de Baix
Puig-reig

Berguedà
    Cal Pallot
    Poc abans de la rotonda al km 83 de la C-16 camí en direcció sud i després est uns 4 km

Edifici
    Modern
    XVI-XIX
    Dolent
    Façanes, coberta i tancaments en estat precari.
    Difícil
    Sense ús
    Ref. Cad.:08174A00200020000HK
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

Masia de dimensions mitjanes, situada molt a prop de l'església romànica de Sant Andreu de Cal Pallot. Està formada per un cos central amb diferents ampliacions i coberts annexats. El cos principal és de planta rectangular, amb una ampliació al costat oest i, probablement, també a la capçalera nord. La masia, assentada sobre una codina natural, consta de planta baixa més un pis i planta sotacoberta, i té teulada a doble vessant. Las parets són de pedra carejada, amb carreus a les cantoneres. La façana est, al marge d'un cingle, disposa d'un parament més regular. Les obertures més antigues són amb llindes i brancals de pedra, i les més modernes emmarcades amb maó. Actualment el portal d'accés, probablement força modern, és a la façana de ponent, i consta d'un senzill arc rebaixat de maó. La casa disposa de coberts de pedra afegits als costats oest i sud. Aquests últims acullen les instal·lacions d'una premsa. A la façana nord també hi ha un cobert, més modern. A la part de migdia s'hi ha instal·lat un cobert per a la pràctica del tir al plat.

Inscripció a la premsa: 1810
    El Catàleg de masies i cases rurals proposa la declaració de Bé d'Interès Local (BCIL) d'aquest element.

En el segle X i també l'any 1312 és documentada una “villa Gamisane”, que es correspondria amb un primer assentament a l'entorn de l'església, probablement l'actual masia de cal Pallot. L'església romànica és una construcció del segle XII i era coneguda amb el nom de Sant Andreu Gamissans, topònim que es va conservar fins el segle XVIII. Antigament era parròquia, i ho va ser almenys fins passat el 1312. La construcció del mas, d'origen medieval, devia ampliar-se sobretot als segles XVIII-XIX

SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa.
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa 4.01
    SERRA, Rosa; JUNYENT, Francesc; MAZCUÑAN, Alexandre (1985). “Sant Andreu de cal Pallot”, Catalunya Romànica, vol. XII “El Berguedà”. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona, p. 392-398
    VV.AA. (1994). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Berguedà, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.