Cal Brunet; Molí de Cal Brunet

Modern
    Popular
    XV-XXI
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (6105 IPA) i (26454 IPA)
    Residencial
    08298A008001220000IG
    Jordi Montlló Bolart

Masia situada a la llera de la riera de Veciana que havia estat un molí fariner. Les diferents ampliacions oculten el volum originari. Es compon de tres cossos d'habitatge, amb planta baixa, pis i golfes; amb la coberta de teules àrabs a dues aigües, amb el carener paral·lel a la façana principal. Els paraments externs són arrebossats i de pedra vista.
    També s'hi observen dos volums destinats a la cria de bestiar, ara en desús, i magatzem d'eines.
    En un cos adossat davant la casa hi ha la inscripció en el brancal "Joan Puiggros 1865 obra"

Anteriorment havia estat un molí fariner, del que només se'n conserva el record. Precisament, on ara hi ha un hortet amb arbres fruiters i un cobert, davant la façana septentrional de la casa, i arran de la carretera, en diuen la bassa, perquè sembla que era el lloc on estava aquesta.

El molí de Can Brunet fou confirmat l'any 1441 per Ramon de Calders a favor de Jaume Brunet.
    En el capbreu de l'any 1556 fou declarat per Pere Brunet. Era gravat amb una quartera d'ordi pel baró Ramon Felip de Calders i dues quarteres per a la senyoria de la parròquia.
    En el capbreu de 1605, l'amo és Simó Brunet.
    L'any 1739, Antoni Brunet fa el pagament d'una pensió anual de 3 lliures i 10 sous a favor de la rectoria, per la revenda dels drets del molí.
    Durant el segle XIX hi treballaren Ramon Roca i Joan Puiggròs

AJUNTAMENT DE VECIANA (2009). Text refós del Pla especial Urbanístic per a la identificació de les masies i les cases rurals situades en sòl no urbanitzable susceptibles de recuperació o preservació.
    PALAU i RAFECAS, Salvador (1991). Els molins fariners de la conca de l' Anoia; dins Miscel·lània penedesenca, vol. XV,Institut d'Estudis Penedesencs; pàgs. 591 a 619.