Cal Missó; Molí de Cal Missó

Edifici
    Modern
    XVI-XX
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (26450 IPA)
    Residencial
    002503700CG71C0001EY
    Jordi Montlló Bolart

Cal Missó és un antic molí amb una masia annexa, antigues dependències del moliner que es van convertir en l'eix d'una explotació agrícola i masia. Està situat als peus del turó de Veciana, on s'aixecava l'antic castell. Actualment, el molí i la masia tot i estar adossats físicament, tenen propietats diferenciades. Del molí es conserva la gran bassa, el pou, la sala de molta amb una mola i el carcabà.
    La masia ha patit lleugeres transformacions i alguna ampliació que per la data d'una llinda es podria datar del 1876. La coberta és a dues aigües, amb el carener perpendicular a la façana principal. L'acabat extern dels paraments és de pedra vista i arremolinat. La porta d'entrada és amb llinda de pedra i hi ha alguna obertura emmarcada amb pedra carejada.
    Destaquen alguns contraforts i algunes parets atalussades i la consistència del conjunt que li confereixen l'aspecte d'una casa fortificada.

Conserva el forn de pa i vàries rodes de molí disperses pel jardí utilitzades amb finalitats ornamentals.

Existeix documentació des del segle XIII. Durant els segles XVI i XVII era propietat de la família Soler i durant els segles XVIII, XIX i part del XX, ho fou de la família Rovira

AJUNTAMENT DE VECIANA (2009). Text refós del Pla especial Urbanístic per a la identificació de les masies i les cases rurals situades en sòl no urbanitzable susceptibles de recuperació o preservació.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni cultural immoble. Patrimoni Arquitectònic. Barcelona.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya: l'Anoia.. Barcelona, pàgs. 231-237.
    PALAU i RAFECAS, Salvador (1991). Els molins fariners de la conca de l' Anoia; dins Miscel·lània penedesenca, vol. XV,Institut d'Estudis Penedesencs; pàgs. 591 a 619.