C/ Major, 19 - C/ Tacó, 2

Neoclàssic
    XIX
    Any
    La normativa del Pla Especial estableix l'obligació de conservar la façana i restaurar-la. L'edifici sembla haver estat objecte d'una campanya de rehabilitació portada a terme en els darrers anys.
    Pla Especial, 152. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62203DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït a dos vents i que presenta tres plantes en alçat (pb + 2p), malgrat que la façana corresponent al c/ Tacó desenvolupa un nivell més per tal d'adaptar-se a la inclinació d'aquesta via pública. En general, el llenguatge formal que caracteritza el tractament dels elements arquitectònics s'emmarca dins les tendències neoclassicistes, destacant la seva simetria i senzillesa. Les dues façanes s'articulen mitjançant un angle en el que són visibles els carreus de pedra disposats en forma de pinta; el revestiment de pintura que els cobreix en l'actualitat li resta, no obstant, bona part del protagonisme original d'aquest element.
    La façana principal correspon al c/ Major i apareix organitzada en tres eixos verticals. Les visuals horitzontals es potencien mitjançant cornises intermitges, a més de la que figura en el coronament. La plana baixa presenta el portal d'entrada situat en el centre i conformat per brancals i llinda de pedra, aquesta darrera en forma d'arc rebaixat. Aquest accés apareix flanquejat per dues finestres enreixades de forma rectangular i de mides dissemblants; en aquest cas, les llindes i els brancals estan ressaltats per una franja llisa que sobresurt del plom del mur.
    A la planta principal s'identifica una finestra emplaçada en el centre i un balcó a cadascuna de les seves bandes. En aquests darrers les volades són d'obra i mostren el perfil lleugerament motllurat. Les baranes, de fundició, estan conformades per barrots decorats amb elements geomètrics aïllats. Les obertures presenten l'angle interior de les llindes i dels brancals parcialment bisellats.
    Pel que fa al segon pis, cal dir que s'aplica el mateix tractament formal a la finestra central i al balcó ampitat que ocupa la banda dreta. L'obertura més propera a l'angle de la façana respon, però, a una remunta que s'estén en direcció al c/ Tacó i que ocupa l'antic terrat transitable de la finca, la barana d'obra del qual apareix incorporada com un cornisament de la façana del nou pis.
    Pel que fa a la façana del c/ Tacó, totes les seves obertures són rectangulars i presenten els brancals i les llindes ressaltades per franges llises, disseny que també s'aplica a les cornises que tradueixen a l'exterior els forjats de la finca. La porta d'accés de la planta baixa se situa a l'extrem esquerre i està conformada per carreus de pedra rectangulars.
    El tractament dels elements arquitectònics dels pisos superior coincideix plenament amb la façana principal. Destaca únicament el fet que en el primer pis s'identifiquin quatre balcons amb ampit motllurat, mentre que en el segon pis les obertures situades en els angles corresponguin a balcons amb volada. Aquest fet confereix a la planta primera l'aspecte d'un pis entresòl de gran alçada.
    El darrer nivell de la façana correspon a la remunta anteriorment citada i disposa de finestres convencionals. El coronament final d'ambdós frontis presenta una cornisa de motllura senzilla i una barana d'obra llisa que delimita el terrat de l'edifici.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 8 que inclou, segons aquesta normativa municipal, l'illa de cases que millor conserva l'arquitectura sitgetana realitzada entre el segle XVII i inicis del segle XIX, excepte el Passeig de la Ribera i el c/ Major on molts edificis van ser substituïts després d'aquest període.

Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)