Barraca de vinya de Clapers III
Sant Feliu Sasserra

Bages
    Sector central del terme municipal
    A 2.100 metres de la carretera B-431 punt quilomètric 63,8

Element arquitectònic
    Popular
    Presenta vegetació a la teulada i als voltants.
    Productiu
    Ref. cad.: 003A00046
    Jordi Compte i Marta Homs

La barraca de vinya es troba situada a escassos metres de la barraca de Clapers II, a l'extrem d'un petit i sinuós camp. Aquesta barraca és d'alçada menor a les altres però amb una amplada similar, i presenta força vegetació a la coberta. Està construïda amb la tècnica de pedra seca, falsa cúpula i ràfec de lloses que delimita el seu perímetre. Orientada al sud té al seu interior una bóta i una petita finestra per la qual s'hi filtra una tèbia llum.

A zona de Clapers s'hi conserva alguna feixa amb vells ceps conservant el marc del què va representar l'explotació vinícola al municipi de Sant Feliu Sasserra.

Aquestes barraques de vinya, també anomenades barraques cerdanes, les construïren els pastors cerdans que baixaven a les planes a llogar-se com a jornalers en el camp. La seva coneixença i experiència en l'art de la construcció de la pedra seca, molt utilitzada en les zones pirinenques, va portar a deixar testimoni d'aquest tipus de construcció en aquestes contrades. Les barraques tenien el seu ús en l'emmagatzematge dels utensilis emprats en les feines del camp, així com també com aixopluc esporàdic en cas de necessitat, ja que les reduïdes dimensions no creen espai per a llarg estatge. El conreu de vinya s'expandí durant els segles XVII i XIX fins a l'arribada de la fil·loxera (insecte que ofega els ceps) vers el 1890 que provocà la crisi vinícola.