Barraca 48 (de l'olivar del l'Auberg)
Santa Maria d'Oló

Moianès
    Prop de la masia de l'Auberg. Sector central del terme municipal
    Des de l'Auberg camí est i després sud-oest 700 m fins al final del camí

420642
    Edifici
    XVIII
    Sense ús
    08258A010000290000AD
    Jordi Piñero Subirana

Barraca de pedra seca d'una tipologia arcaica que, possiblement, va ser feta a principis del segle XVIII. Això es desprèn del fet que té una tipologia pràcticament idèntica a una altra barraca molt propera i que té una inscripció amb l'any 1704 (la barraca de l'olivar del Perdols). Per tant, és un dels exemplars més antics que es coneixen d'aquest tipus de construcció que va ser tan habitual als segles XIX i principis del XX. La barraca es de planta quadrada, té una porta amb llinda de pedra i la coberta és amb falsa cúpula. Al costat dret té adossat un cobert que servia com a estable per a l'animal.
    La tipologia arcaica d'aquesta barraca s'evidencia en el fet que les parets són molt gruixudes i, interiorment, tendeixen a convergir cap al sostre, de manera que la falsa cúpula té un diàmetre més reduït del que li tocaria. Així mateix, les pedres utilitzades solen ser força grosses. La barraca està situada en un antic olivar propietat de la masia de l'Auberg. Molt a prop hi ha l'altra barraca esmentada, molt possiblement feta pel mateix mestre barracaire, a l'anomenat olivar del Perdols. Totes dues són d'una gran qualitat tècnica i tenen un interès especial pel fet de ser una mena de prototips de moltes de les barraques posteriors que trobem a la zona.

Informació facilitada per Josep Canamasas Güell