Balma del Racó
Rellinars

Vallès Occidental
    Sector torrent de la font del Bosc

Patrimoni immoble
    Segle
    XIII-XX
    Regular
    Lleugerament enderrocat. La vegetació engoleix parts obrades.
    Inexistent
    Difícil
    Sense ús
    Privada
    08178A002000020000OW
    Marc Malgosa Montserrat, Joan Soler Gironès i Marc Samper Gispert

Balma del Racó està situada en el vessant de llevant de la Serra del Ginebral, damunt del torrent del la font del Bosc. L’accés més ràpid es fa venint pel corriol que puja des de la confluència dels torrents del Racó i de la Font del Bosc fins a Coll de Gipó, seguint aquest darrer torrent en paral·lel aigües amunt. Arribats a la cota 415 mt hi ha un corriol direcció est que va a l’Obaga de la Font del Bosc. Des d’aquest mateix punt, però, cal entrar al bosc direcció oest en línia recta fins la Balma del Racó, sense camí fresat però relativament net. Abans toparem amb la Barraca de la Balma del Racó. També s'hi pot accedir des del mateix corriol de la font del Bosc, a la cota 450 mt, on aquest corriol fa un fort gir a la dreta cap a la Carena del Panissar. Cal seguir a la dreta, on s’intueix un antic camí sentit sud-oest que segueix la feixa sense perdre alçada. Aquí toparem amb la Barraca 2 de la Balma del Racó, força enderrocada. Al cap d’uns 30 mt haurem de baixar a la feixa inferior per a poder accedir a la Balma des de baix, ja que sinó ens situarem damunt el sostre de la Balma i no hi podrem baixar.

Es tracta d’una balma obrada, de dimensions considerables: té una llargada gairebé de 30 mt, una alçada de 6,4 mt i una amplada de 5,3 mt. Hi ha un mur obrat, de 60 cm de gruix, que mesura 3,4 mt de llarg i 1,4 mt d’alçada. Té un petit finestró, d’uns 15 cm d’alçada per 25 cm d’amplada.

La vegetació dominant en aquesta contrada és el Pi Blanc (Pinus halepensis), l’Alzina (Quercus ilex) i el Romaní (Rosmarinus officinalis).

L’accés amagat i relativament complicat ha mantingut aquesta balma obrada força ben conservada i també desconeguda per molta gent.

Aquest element consta en el cadastre en terres Can Gibert, Rellinars.

També consta a l’inventari de pedra seca Wikipedra amb el codi 4207.

Aquesta tipologia de construccions que aprofiten els espais naturals que l’erosió ha anat modelant han estat emprades al llarg de la història, ja sigui com amagatalls en períodes bèl·lics, com a refugi dels ramats o pels mateixos pagesos i vinyataires, fins i tot en algunes ocasions, com a habitatge.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.