Balma del torrent de l’Esbarzer
Rellinars

Vallès Occidental
    Sector torrent de l’Esbarzer

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Sense ús
    Agència Catalana de l'Aigua
    Marc Malgosa Montserrat, Joan Soler Gironès i Marc Samper Gispert

Es tracta d’una balma natural que té una longitud aproximada de 42 mt a banda i banda del torrent. L’amplada de la balma és de 14 mt fins la part inferior de la Balma. D’alçada fa uns 5,8 mt a la part més alta i 1,7 mt a la part més baixa de la Balma. A la llera hi ha grans blocs de conglomerat que s'ha anat desprenent del sostre de la Balma.

Aquesta balma s’ha anat excavant en el conglomerat del torrent de l’Esbarzer, per l’acció erosiva del corrent d’aigua. També se l’anomena Salt de l’Esbarzer, perquè quan el torrent porta aigua en aquest punt hi ha un saltant força espectacular.

Està situada en la mateixa llera del torrent de l’Esbarzer, entre les barraques d’en Ramon del Gibert de Baix i la d’en Pere Baqué. L’accés a la part superior és fàcil, passada la barraca d’en Ramon del Gibert de Baix el camí creua el torrent i llavors hem de seguir el seu curs a peu direcció sud-oest uns dos-cents metres fins la Balma. L’accés a la part inferior és una mica més complicat.  A l’alçada de la barraca d’en Pere Baqué trobarem un corriol fresat que baixa al torrent. Un cop a baix, cal seguir el curs aigües amunt uns 50 mt i esquivar la vegetació que hi va creixent i va complicant aquest accés.

L’acció de l’aigua ha anat configurant aquesta balma i en aquest punt produeix un saltant de 6 mt d’alçada per salvar el gruix del bloc de conglomerat existent, formar un gorg de grans dimensions i seguir el curs del torrent.

La vegetació característica de les llera és l'alzina (Quercus Ilex), barrejada amb cirerer d'arboç (Arbutus unedo) tot i que en les zones més obagues i humides s'enriqueix amb el boix (Buxus sempervirens) i el roure (Quercus pubescens). També s’hi fa l’arítjol (Smilax aspera) i força esbarzer (Rubus ulmifolius), aquest darrer dóna nom al torrent.

Aquest element consta en el cadastre en terres de propietat pública, Agència Catalana de l’Aigua, torrent de l’Esbarzer, Rellinars.

Tot i que es tracta d’una Balma, en aquest cas no és gaire probable que aquesta hagués estat aprofitada per alguna activitat rural pel fet d’estar situada enmig de la llera del torrent, que en èpoques de fortes pluges el farien un indret molt perillós.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.