Ball de la Crespella / Ball de la Garlanda
Copons

Anoia
    Carretera de Ponts, s/n, 08289
    Al bell mig del nucli urbà, davant del bar i de la piscina municipals

1.51927
    Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    Adriana Geladó Prat

El ball de la Crespella es celebra a Copons durant la Festa Major d'Hivern, pels voltants del dia 20 de gener, festivitat de Sant Sebastià, patró de la vila. Consisteix en un ball per parelles en la que el noi o fadrí compra a la noia una crespella, i aquesta la llueix penjada del braç durant la dansa. La crespella és un tortell o coca de massapà que, un cop finalitzat el ball o bé es menja o se l'emporten a casa. En l'actualitat, el ball es fa al interior dela sala polivalent del municipi. Des dels darrers temps, a Copons també es celebra el ball de la Crespella infantil.

Les imatges i bona part de la informació han estat facilitades pels Bastoners de Copons.

Antigament, el ball de la Crespella es ballava en la majoria de festes majors dels pobles de l'Anoia en diferents èpoques de l'any. Sembla ser que en origen es cruspien la crespella mentre ballaven, tot i que ara es menja al final del ball o bé se l'enduen cap a casa. En l'actualitat, aquest ball també es celebra, entre d'altres municipis, a Òdena (el 29 d'abril per Sant Pere Màrtir), a Masquefa (el 15 de maig per Sant Isidre Llaurador) o als Hostalets de Pierola ( el 10 de juliol per Sant Cristòfol). Existeix un paral·lel d'aquest ball fora de la comarca recollit pel folklorista català Joan Amades. Es tracta del ball del Tortell d'Esponellà (Gironès), on es ballava per la Candelera.

BOSCH GRAS, Clara (2004). "El ball de la Crespella". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 18, p. 15. Entrevista oral: Teresa Múnera (30-04-2014).