Ara d'altar de Sant Salvador de la Vedella

Romànic
    V-VI/XII
    Regular
    l'ús com a marxapeu durant anys va comportar una degradació important de la peça. Esà partida en dos fragments.
    Legal i física
    Decret 474/1962
    Restringit
    Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1. 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

Peça rectangular realitzada amb marbre blanc, amb la superfície central llisa rebaixada, emmarcada per una motllura de mitja canya i un remat extern en replà. La zona central presenta uns grafits transcrits parcialment. L'esqueixat lateral que presenta s'ha plantejat com a fruit d'un possible reaprofitament d'una peça anterior romana, com succeeix sovint.
    Desconeixem com era el suport original, que acostumava a ser compost per entre 4 i 6 petites columnes, o bé per mitjà d'un únic suport central.

La peça va ser reaprofitada com a marxapeu de l'església de la Vedella, fet que va provocar l'allisat i desaparició de restes en la superfície inferior.

S'estableix per a aquesta ara una cronologia entre els segles V-VI. És la tipologia més estesa a la Mediterrània occidental en aquests segles, essent habitual fins al segle XII.
    Es tracta d'una peça de producció local paleocristiana reutilitzada a l'Edat Mitjana.
    Aquesta peça va ingressar al Museu l'any 1960, després d'haver estat localitzades per casualitat formant part dels graons d'accés a l'església. Actualment està exposada al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, i té el número de registre 119.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 5. Ajuntament de Cercs.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990). Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.