Calze i patena de Sant Salvador de la Vedella

Medieval
    Romànic
    XII-XIII
    les peces tenen algunes parts degradades.
    Legal i física
    Decret 474/1962
    Restringit
    Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1. 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

Conjunt de dues peces realitzades en peltre. El calze, d'11,5 cm d'alt per 9 cm. De diàmetre, és un objecte de fosa obtingut d'un original ceràmic, a jutjar pel seu gruix i per les empremtes horitzontals que provenen del model tornejat. Presenta la tipologia tradicional. El dipòsit és una grossa copa campaniforme. Presenta un nus massís de forma cilíndrica poc prominent i el bocell amb una lleugera aresta. La base és cònica amb la vora lleugerament senyalada. El peu, de petites dimensions, té una forma acampanada. En la superfície s'observen diverses inscripcions incises no identificades.
    La patena, que presenta un mal estat de conservació, no és feta a partir d'un motlle. Tot i que en manca una part important, tenia 9,7 cm de diàmetre. És un plat de forma tradicional, amb una vora plana i el fons rebaixat. És decorada amb uns cercles en forma de corda, un a la vora i l'altre al fons. Al mig de la peça trobem una creu incisa en forma de corda.

Aquest tipus de peces de peltre no eren per a ús litúrgic, sinó que formaven part de l'aixovar funerari de personatges eclesiàstics. En aquest cas les peces van ser trobades en un sepulcre no individualitzat de St. Salvador de la Vedella.

S'ha establert per aquestes peces una cronologia entre finals del segle XII-principis del XIII.
    Les peces van ingressar al Museu l'any 1930, després d'haver estat localitzades a l'interior d'una tomba a Sant Salvador de la Vedella. Actualment són exposades a la sala dedicada a l'Edat Mitjana. Els números de registre són, el calze 579, i la patena, 580.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 4. Ajuntament de Cercs.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990). Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.