Lipsanoteca de Sant Quirze de Pedret

Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1. 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

Element corresponent als anomenats "flascó-mola" per la seva semblança a un molar arrancat, que mesura 74 mm d'alt per 18 mm. D'amplada màxima.
    De tipologia marcadament islàmica, és probable que en origen fos un vas de perfums reutilitzat posteriorment com a lipsanoteca.
    De parets gruixudes, el dipòsit és d'estructura prismàtica, i presenta dues canaletes en forma de V a la part superior i enfonsaments simètrics a la inferior, formant una aspa vertical estilitzada. Els quatre caires es presenten rebaixats fins a formar un xamfrà, on trobem la presència d'un botó central en cadascun d'ells.
    L'embocadura és piramidal i el coll arrenca d'un petit collarí que sembla estructurar la peça en dues parts, el vas pròpiament dit, i el coll .

Aquesta peça constitueix un testimoni arqueològic excepcional, ja que no es coneixen altres exemplars de flascó-mola en el nostre àmbit geogràfic. Procedent d'Orient Mitjà, altres tipus de peces de vidre similars arribaren a Catalunya per mitjà del comerç Mediterrani o a través de l'Espanya islàmica.

Segles IX-X. És probable que es tracti de la lipsanoteca de la primera consagració de l'església, pre-romànica, el segle X.
    La peça va ingressar l'any 1942, al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona després de passar per diversos propietaris; actualment és a la sala d'exposicions dedicada a l'edat mitjana. El número de registre és el 960.
    A la Catalunya Romànica (VVAA: 1985: 234), consta que aquesat peça es va localitzar arran del desmuntatge de la banqueta de suport de la taula de l'altar; conjuntament amb l'ampolleta es va trobar una capseta cilíndrica de fusta tornejada, s'indica que sembla que la capsa anà a parar a Manresa, però es desconeix la seva ubicació actual. De la capseta existeix un dibuix publicat al "Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya" i reproduït a la Catalunya Romànica, al volum del Berguedà.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 11. Ajuntament de Cercs.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990). Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.