Encenser de Sant Quirze de Pedret

Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1. 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

Encenser esfèric de 10 cm. de diàmetre, de coure, format per dues peces semiesfèriques (la tapa i el braser), decorades amb quatre filades horitzontals a la tapa i una al braser de forats amb forma triangular que alternen la punta a dalt i a baix per cobrir tota la superfície. Els triangles calats són de mida inferior conforme s'acosten a la cúpula de l'esfera. La superfície és plana, llisa i polida.
    La part alta del braser té tres anelles on es sostenen les cadenes que subjecten l'encenser, així com uns passadors que subjecten ambdues parts de la peça. A la part superior de la tapa, una altra anella té un ancoratge per a la cadena que serveix per obrir la tapa. La mida de les cadenes és de 53 cm. d'alçada.
    Les cadenes es subjecten per una peça finament elaborada, un dels exemples més destacats coneguts. Està decorada amb tres fulles estilitzades que s'obren radialment , unides a la part superior per un nus amb aresta coronat per un rombe amb un ull central on s' inserta una grossa anella que servia per a subjectar l'encenser.
    La part inferior del braser té un collarí que fa de suport per sostenir l'encenser pla

Les cadenes són les originals.
    Està catalogat amb el número de registre 585.

La cronologia que s'estableix per aquesta peça segons les dades del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, és del segle XI-XII. La Catalunya Romànica (VVAA:1985:235)el situa a la segona meitat del segle XII.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 10. Ajuntament de Cercs.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990). Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.