Antigues mines de plom la Martorellense
Martorell

Baix Llobregat
    C. de Sant Genís

1.92078
    Obra civil
    Any
    1918
    La inscripció força degradada per la vegetació.
    Sense ús
    08113A011000120000TJ
    Dídac Pàmies Gual. SPAL

El Socavón de San Eusebio està situat junt Can Pastallé, sota la carretera de Martorell a Gelida, i aquesta vegada ja dins el terme municipal de Martorell. Després de la Guerra Civil de 1936-1939 es van excavar noves galeries a major profunditat i que avui dia resten inundades. L'entrada de la galeria resta tancada per una reixa permeable al pas de quiròpters. Cal comprovar si aquest túnel manté poblacions de ratpenats. Entrada del túnel amb la inscripció "Socavón de San Eusebio 1918" i galeria. Actualment envaïda i deteriorada per la vegetació

La fitxa s'ha omplert amb les dades de la fitxa E 30 BPU-01.BAMP del Catàleg de Béns Arquitectònics, Històrics i Ambientals de Martorell, redactat pel Servei del Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona.

El Socavón de San Eusebio va ser excavat el 1918 per facilitar l'extracció de galena de la mina La Martorellense (situada a Castellví de Rosanes) en vagonetes de tracció animal i no a través del pou mestre que arribava a 239 metres de profunditat. El túnel connecta amb el pou mestre amb un recorregut que supera els 860m.

PÉREZ FARRIOLS, J., ET ALII. Catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals i disposicions de protecció per al POUM de Martorell. Ajuntament de Martorell i Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona. 2014.