Antic camí Talamanca-Sant Llorenç Savall Talamanca

Bages
Terme municipal de Talamanca
Baixem pel camí de l'obaga del mas La Serra fins a la riera, i just creuar-la trobem la pista

4620545
Obra civil
Medieval
Modern
XV-XX
Quim Serdà Manau

Pista forestal amagada enmig d'una densa massa de pins blancs i que ressegueix l'antic camí de bast de Talamanca a Sant Llorenç Savall, encara avui utilitzat i molt ben conservat. Remunta des de la riera de Talamanca -prop de la capçalera d'aquesta- fins al capdamunt de la carena de la Mussarra, passant per el Collet de Lligabosses, i creuant-la ja en terme municipal de Monistrol de Calders.

El recorregut d'aquest camí està dintre dels límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

Era el camí utilitzat per comerciants, traginers, veïns, etc, per arribar a St Llorenç Savall i endinsar-se així cap a la zona del Vallès, o viceversa. Talamanca disposava d'una relativa bona via de comunicació amb el poble veí de Navarcles, doncs primer un camí de carro prou ample i després la carretera (1918), així ho permetien. A més, un conjunt d'altres camins, en el que cal destacar-hi l'històric camí ral, complementaven una xarxa de comunicacions amb gairebé tots els pobles veïns més propers, com és el cas d'aquesta pista. Conforme s'anava enllestint la construcció de la carretera Terrassa-Navarcles a principis de segle XX, així com les vies dependents d'aquesta, aquest camí anirà entrant en desús, convertint-se a partir d'aquest moment en una via de comunicació secundària.

TERESA, Navas ( 2007). Història de les carreteres del territori de Barcelona. Diputació de Barcelona, Xarxa de Municipis.