Anar a collir farigola el Divendres Sant

Sense accés
    Sense ús
    Jordi Piñero Subirana

El dia de Divendres Sant era un costum molt arrelat a Olesa i altres poblacions veïnes, com ara Esparreguera, anar a esmorzar a fora per collir la farigola florida. Els olesans solien desplaçar-se a la zona de la Puda, ja en terme municipal d'Esparreguera. Al balneari la gent es trobava per fer un bon esmorzar (la coca de sucre amb vi dolç o mistela era el més adient). Però també hi havia tradició d'anar al Pla del Fideuer, a l'ermita de Sant Salvador de les Espases o a la Creu de Saba. Normalment es sortia després del viacrucis del divendres sant. El mossèn de la parròquia no veia amb bons ulls aquesta activitat, que podia distreure de la seriositat d'aquestes dates; per això va canviar l'hora del viacrucis. Tot i aixo, durant el dia es mantenia una certa contenció, i no es cantava ni es ballava. la sortida s'aprofitava també per collir altre herbes remeieres. Antigament el divendres sant no era festiu, i despés de la sortida matinal a la tarda la gent treballava. Durant bona part del segle XX aquest costum encara es mantenia molt viu, dintre del cicle de la celebració de Setmana Santa, que té una important tradició a Olesa.

Anònim (1996). "Sobre etnobotànica olesana", a Centre Muntanyenc i de Recerques Olesà (butlletí mensual), p. 172-173
    GOMIS MESTRE, C. (1983). Dites i tradicions populars referents a les plantes, Barcelona, p. 156
    MARTÍNEZ NOGAREDA, E (2000). L'Abans. Olesa de Montserrat. Recull gràfic. 1875-1965. Ed. Efadós, p. 566-570
    PARÉS PUNTAS, A (1999). Tots els refranys catalans, Barcelona, p. 172