Festa de la Rapa Nova Olesa de Montserrat

Sense accés
    Sense ús
    Jordi Piñero Subirana

Per la diada de Sant Per Màrtir, el 29 d'abril, era costum a tots els pobles anar a beneir el ram, amb la creença que aquests preservaven de pedregades els camps on estiguesin plantats i guardaven les cases de bruixes i mals esperits. En la majoria de llocs els rams utilitzats eren d'arç o altres, però a Olesa (i també en algun altre indret) atesa la gran tradició que hi té el conreu de l'olivera, es feien servir rams d'aquest arbust. A aquestes alçades de la primavera les branques de les oliveres ja floreixen amb uns ramets que s'anomenen rapa. El ram s'havia de completar amb l'afegitó de poncelles de rosa i violes, emmarcades amb brots de menta i marduix. Els infants de la vila omplien molt d'hora al matí les naus de l'església, on el rector feia la benedicció. El mateix dia el ram es col·locava a la branca més alta de l'olivera de la finca, i en aquesta posició servia com un parallamps espiritual contra les tempestes i, especialment, les pedregades. Aquesta tradició, però, a Olesa es va deixar de fer ja al segle XIX.

Anònim (1996). "Sobre etnobotànica olesana", a Centre Muntanyenc i de Recerques Olesà (butlletí mensual), p. 172-173
    DURAN, J (1963). Vida olesana, núm. 105
    SERRA MASSANSALVADOR, Jordi (2003). Cultura popular del Montserrat. A partir de textos recollits per Pau Bertran i Bros. Col·lecció vila d'Olesa, 10. Ajuntament d'Olesa de Montserrat; Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p. 32
    VENDRANES, Gusman; RULLIER, Chantale (1996). Oli d'Olesa, la passió d'un poble. Col·lecció Vila d'Olesa, 5. Ajuntament d'Olesa de Montserrat; Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p, 167-168