Alzina de la Font de la Boada

Indret poc concorregut
    9300003DG0190S0001YA
    Marc Malgosa Montserrat, Marc Sàmper Gispert i Joan Soler Gironès

L’Alzina de la font de la Boada és un exemplar singular d’alzina (Quercus Ilex) amb una capçada alta i de grans dimensions que neix a l’obaga de la Roca del Duc, uns metres més amunt del torrent de la font de la Boada.

S’hi accedeix des de la pista que mena a Les Boades passant pel Camp de Tir (km 14 Ctra B-122). Passades les Boades hi ha una bifurcació de pistes, prenem la de l’esquerra que segueix direcció N uns 200 mt i ens haurem d’enfilar a la feixa superior per accedir a l’alzina.

Arbre perennifoli, robust i amb capçada densa. Té una escorça grisa o bruna, rugosa i clivellada, i les seves fulles són lanceolades de 3 a 7 cm amb el marge dentat, verdes per l’anvers i blanquinoses pel revers. El seu fruit és la gla, que té una cúpula amb escates, però no punxa.

Mesura uns 12 metres d’alçada per 8 metres d’ample de capçada aproximadament. El volt de canó mesura 230 cm i el volt de soca 250 cm. Creix força verticalment tot cercant els rajos de sol.

Edat estimada: uns 200 anys, aproximadament la mateixa antiguitat mas de la Boada Nova, que es va construir a principis del segle XIX i va finalitzar-se el 1828. És probable que fos plantada en aquell moment d’esplendor de les Boades, per acabar de configurar aquesta bonica raconada propera a la font.

La construcció de la Boada Nova és la continuïtat residencial, quan per motius del conreu extensiu de la vinya, en comptes de fer-ne una ampliació de la Vella, es construeix una masia nova uns metres més amunt i en una situació més elevada on la perspectiva del territori és de gairebé 180 graus i on el terreny permet més possibilitats amb menys esforç. La Boada vella es construí més avall per aprofitar el desnivell del terreny respecte de la font de la Boada, i així poder captar aigua per la casa.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MASCLANS, FRANCESC (1999) - “Guia per a conèixer els arbres”, actualitzada per Oriol de Bolós - Flor del Vent Edicions

XVIII RONDA VALLESANA - Rellinars (1997) - Edita Unió Excursionista de Sabadell (UES)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.