Vimeteres del torrent de Folgueroles
Folgueroles

Osona
    Hortes de la Sala
    A la banda sud-est del nucli urbà, al costat del torrent de Folgueroles i del sender SL-C 122, sota el quilòmetre 5,7 de la carretera N-141d
    545 m.s.n.m

2.32088
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    XX-XXI
    Productiu
    Ref. Cad.: 08082A00500052
    Adriana Geladó Prat

Plantació de vimeteres situades al costat del torrent de Folgueroles, en una de les parcel·les de les hortes de la Sala. La vimetera és un arbre caducifoli de la família dels salzes, que creix habitualment en zones de ribera i llocs humits. Poden ser arbres, arbusts o mates, i tenen les fulles allargades i les branques primes, llargues i flexibles. De les vimeteres existeixen diferents varietats i se n’extreu el vímet, utilitzat ancestralment per a l’elaboració de cistells, així com d’altres recipients i estris domèstics, mobiliari... En els darrers temps, el vímet també s’utilitza dins del món de l’urbanisme, l’arquitectura, el paisatgisme i l’interiorisme, així com per a la creació d’estructures artístiques. Dins del terme municipal de Folgueroles hi ha altres paratges on també es troben vimeteres, com per exemple a l’àrea d’esplai de la font Trobada o a la zona del Campet, ambdues regades pel torrent de Folgueroles.

L’element està inclòs dins dels límits de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Dins del terme i de manera natural, les salzedes s’han desenvolupat a la vora del torrent de Folgueroles, al costat del pantà i amb diverses espècies de salzes com el salze blanc o la sarga. Al mateix temps, un dels conreus tradicionals de la zona ha estat el de les vimeteres, juntament amb el blat, l’espelta, el mill, llegums, cànem... Tenim constància que des del segle XVIII, les vimeteres de la riba del torrent eren arrendades als cistellers del poble de Folgueroles. Tot i que l’ofici de cisteller va pràcticament desaparèixer entre finals del segle XIX i mitjans del segle XX, a Folgueroles es recuperà vers l’any 1979 de la mà del mestre cisteller folguerolenc Joan Farré, autor de la instal·lació situada a la rotonda d’entrada al nucli urbà de Folgueroles, així com d’altres projectes més significatius fora dels límits del terme municipal, alguns d’ells premiats.

“L’entrevista”. La Falguera nº 11, 1997, p. 20-22.

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 36, 122, 137, 365.

TORRENTS I BUXÓ, Jacint (2012). Eines i feines de pagès. Evolució de la tecnologia agrícola a la Plana de Vic durant el segle XX. (Tesi doctoral. Universitat de Barcelona) Consultat des de http://tesisdoctoralsenxarxa