Troballes fòssils de la zona de Cal Ros de Merolla
Cercs

Berguedà
    En una àrea a l'entorn de Cal Ros de Merolla.
    entre la Figuerassa, el castell de Blancafort i el tossal de la Guàrdia.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Mesozoic
    Regular
    són fragments, encara que algun en prou bon estat per poder identificar l'espècie a la que pertanyen.
    Difícil
    Científic
    diversos propietaris.
    Sara Simon Vilardaga

Les darreres prospeccions dutes a terme al municipi de Cercs per part de l'ICP durant els anys 2012 i 2013, va donar com a resultat la localització de diverses troballes. En aquest sentit, encara que els investigadors especifiquen que no es poden considerar jaciments, sí que van localitzar restes òssies als Cincles de Cal Ros de Merolla (a la zona de la Figuerassa), sota el Castell de Blancafort, on es van recollir diverses troballes de plastrons de tortuga i restes de costelles de dinosaure d'edat Maastrichtià (Cretaci superior).
    Pròpiament els cingles de Cal Ros, són categoritzats per els experts com una zona de potents exposicions del Gres de Rèptils que s'identifiquen en el camí que va de Cal Ros de Merolla a la pista forestal de la Figuerassa. A l'indret, en el decurs de la prospecció, hi van identificar cinc punts fossilíferes que els van proporcionar setze restes fòssils, algunes de les quals en prou bon estat perquè els permetés una identificació prou acurada. Destaquen els fragments de plaques i de plastró de tortugues de riu de la família Bothremydidae, i un fragment d'apòfisi que podria correspondre a una tíbia d'hadrosaure. D'altra banda, a la zona del tossal de la Guàrdia, hi van trobar altres restes fòssils; en concret al nord dels cingles de Cal Ros, on es localitzà un bloc caigut de Gres de Rèptils que contenia restes de plaques de tortuga i fragments d'ossos de dinosaure indeterminats.

Entre el sediment recollit a la zona prospectada s'hi identifiquen restes de closques d'ou megaloolítid.
    Actualment el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha obert les prefitxes de les àrees que van aportar troballes arran de les prospeccions, per bé que no es poden considerar com a jaciments, però sí com àrea de troballes. Els números de registre provisional de l'Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya, són a Cal Ros, núm. inventari 21939, i al Tossal de la Guàrdia, núm. 21940. També en el mateix projecte de campanyes de prospecció es van estudiar altres zona del municipi, en concret l'àrea del torrent de Peguera en la zona propera al poble, junt amb àrees d'altres municipis de la comarca.
    Les dades per poder realitzar la fitxa han estat facilitades per Sr. Josep Marmi, investigador de l'Institut de Paleontologia de Catalunya i pel Sr. Albert Vidal, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    La ubicació no respón al lloc exacte.

Aquestes troballes corresponen a restes de dinosaures (òssies i ous) i de rèptils (tortugues i cocodrils) del Maastrichtià (Cretaci superior), de la fàcies Garumniana o Formació Tremp, i van ser localitzades en les campanyes de prospecció 2012 i 2013 de l'ICP, dirigides per en Josep Mª Marmi i Alejandro Blanco; els informes i la memòria, van ser presentats en el mes de novembre de 2014. En concret la prospecció a l'àrea de Cal Ros de Merolla es va dur a terme durant la primera campanya, entre els mesos d'octubre i novembre de 2012.

MARMI, J.; BLANCO, A. (i d'altres) (2014): "Avaluació de la riquesa paleontològica dels afloraments de la formació Tremp al Berguedà fora del sinclinal de Vallcebre", a les III Jornades d'arqueologia de la Catalunya Central, 2014.
    BLANCO, A.; MARMI, J.; MÉNDEZ, J.M. (2014): "The fòssil record of the uppermost Maastrichtian Reptile Sandstone (Tremp Formation, northeastern Iberian Peninsula)", a Spanish Journal of Palaeontology, de la Sociedad Española de Paleontologia.