Teuleria de baix de cal Poll Oristà

Osona
Sector sud del terme municipal
A 3600 metres per pista forestal de la carretera C-670, punt quilomètric 6'300

Element arquitectònic
Dolent
Només es conserva part del forat quadrat on es coïa l'obra, parcialment cobert de vegetació, i la bassa, actualment sense aigua.
Difícil
Sense ús
Ref. cad.: 006A00038
Jordi Compte i Marta Homs

La teuleria de baix de cal Poll està situada uns metres sota la casa que li dóna nom, pràcticament en el punt més alt del serrat de Sant Nazari, a l'extrem sud del terme municipal.
De la teuleria només es conserva el forat quadrat on es coïa l'obra, d'uns tres per tres metres. La paret posterior està picada a la roca natural i les laterals són bastides amb murs de maçoneria de pedra, revestits en alguns trams amb maó. La paret frontal està completament aterrada.
A pocs metres de la teuleria, enmig d'un bosc de pins, hi ha la bassa que acumulava l'aigua per a utilitzar en les fornades, actualment completament seca.

Antigament, cada masia amb una certa entitat comptava amb un forn d'obra o teuleria dins les seves terres. La funció dels forns d'obra era coure maons i teules principalment, que servien per arranjar o ampliar les edificacions ja existents, o bé per a fer-ne de noves. Les teuleries es composaven bàsicament de dues zones, a la part inferior hi havia la cambra de combustió, en la qual s'hi col·locava el combustible, i a la part superior hi ha la cambra de cocció on es col·locaven les peces a coure. Les dues cambres es comunicaven a través d'uns forats que permetien el pas de l'escalfor.