Sant Marçal o Sant Marçal d'Erena

Modern
    Romànic
    XII-XVIII
    Es considera un radi de protecció de 100 m al voltant del jaciment arqueològic.
    BCIL 06
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, IPA 3666
    Religiós
    Ref. Cad.:08174A012000330000HY
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

L'església correspon a un exemplar del primer romànic encara modificat. Consta d'una sola nau, coberta amb volta de canó reforçada per dos arcs torals i coronada per un absis a llevant. L'absis es la part més interessant del conjunt que es conserva fins avui, amb decoracions d'arcuacions cegues i bandes llombardes pròpies de l'arquitectura del primer romànic. Els murs haurien de tenir la mateixa ornamentació, però ha desaparegut. Al centre de l'absis hi ha una petita finestra de doble esqueixada rematada amb un arc de mig punt adovellat. Al murs laterals hi han esvelts contraforts. La porta original, al mur de mig jorn fou tapiada i substituïda per una nova amb porxo d'arc apuntat de dovelles de pedra, a ponent. L'aparell de l'edifici es desigual i col·locat en fileres.

En la prospecció de la zona l'any 2001 no es documentaren estructures d'època medieval a banda de les estructures de la pròpia església, s'obtingué una mostra ceràmica exhaustiva que aplega poc més d'una trentena de fragments. En aquesta mostra, la majoria dels materials semblen indicar una feble ocupació permanent del lloc entre els segles X i XIII, mentre que altres fragments indicarien una ocupació antiga del lloc, anterior al segle X.

Coneguda també amb el nom de Sant Marçal de la Serra, és esmentada en la documentació medieval amb el nom de Sant Marçal d'Irenna. Fou, des de la seva construcció, una capella dependent de la parroquial de Sant Martí de Puig-reig. Eclesiàsticament dependent del bisbat d'Urgell, l'església es esmentada per primera vegada l'any 1026, en el testament de Ramon “Duerasan”. A més, en un testament del trobador Guillem de Berguedà que fou motiu d'un viatge de peregrinació a Sant Jaume de Compostel·la, possiblement l'any 1180. En la visita al Priorat de Puig-reig de l'any 1726, l'església consta com una simple capella rural davant el prior de la comanda dels hospitalers de Gardeny.

SERRA, Rosa (1987). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa 1982
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg del patrimoni arquitectònic, històric i artístic. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa b.7
    SERRA, Rosa (1985). “Sant Marçal de Puig-reig”, Catalunya Romànica, vol. XII “El Berguedà”. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona, p. 398-399
    VIGUÉ, Jordi; BASTARDES, Albert (1978). El Berguedà, Monuments de la Catalunya Romànica, 1, Artestudi Edicions. Barcelona, p. 72.
    VV.AA. Inventaridel Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Berguedà, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1994.